Veselīga dzīvesveida izpratnes veidošanas paņēmieni Latvijas un Norvēģijas pirmsskolas iestādēs
Author
Līduma, Ilona
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Zīriņa, Tija
Date
2022Metadata
Show full item recordAbstract
Kvalifikācijas darba temats: „Veselīga dzīvesveida izpratnes veidošanas paņēmieni Latvijas un Norvēģijas pirmsskolas iestādēs”. Kvalifikācijas darba autors: Ilona Līduma. Kvalifikācijas darba vadītājs: Prof. Dr. psych. Tija Zīriņa. Pētījuma mērķis: Izzināt bērna izpratnes veidošanos par veselīgu dzīvesveidu Latvijas pirmsskolas iestādē un salīdzināt ar Norvēģijas pirmsskolas iestādi. Pētījuma mērķa sasniegšanai tika izvirzīti šādi uzdevumi: •analizēt literatūru par veselīga dzīvesveida nosacījumiem pirmsskolas vecuma bērniem, izzināt bērnu attīstības likumsakarības pētāmās problēmas kontekstā; •veikt pētījumu par bērnu izpratnes veidošanu par veselīgu dzīvesveidu Latvijas pirmsskolas iestādē; •salīdzināt ar attiecīgu pētījumu Norvēģijas pirmsskolas iestādē. Izmantotās metodes: literatūras analīze, bērnu novērojums, pedagoģiskā izmēģinājumadarbība. Pētījuma jautājums: Kuri pedagoģiskie paņēmieni ir visveiksmīgākie bērnu izpratnes veidošanā par veselīgu dzīvesveidu? Kvalifikācijas darba pirmajā nodaļā ir analizēts veselīga dzīvesveida jēdziens, kā arī veselīga dzīvesveida īstenošana pirmsskolas izglītības iestādēs Latvijā un Skandināvijā. Darba otrajā nodaļā ir izzināta teorētiskā literatūra par bērnu attīstības likumsakarībām. Darba trešajā daļā ir atspoguļota pedagoģiskā izmēģinājuma darbība, pedagogu anketēšana, bērnu novērojums, veikta novērojuma analīze. Darbaapjoms: 51 lappuse, 3 tabulas, 14 attēli, 38 literatūras un informācijasavoti un 8 pielikumi. Atslēgas vārdi: veselība, veselīgs dzīvesveids, izpratne, fiziskās aktivitātes, personiskā higiēna, Skandināvijas pirmsskolas iestāde. The theme of qualification paper: "Formation of understanding on healthy lifestyle at Latvian and Norwegian preschool". The author of qualification paper: Ilona Liduma. Scientific supervisor: Prof. Dr. psych. Tija Zirina. Objective of the research: to define how a preschool age child understands a healthy lifestylein Latvia and to compare it with a Norwegian preschool. The following tasks were set: to analyse the literature on healthy lifestyle conditions for preschool age children; to investigate the patterns of development of preschool age children in the context of the studied problem; to study the formation of awareness of healthy lifestyle at the Latvian preschool; compare with a relevant study in a Norwegian preschool. Research methods used: analysis of literature, observation of children, pedagogical experimental event. Research topical theme: What pedagogical methods are most successful in raising children's awareness of healthy lifestyle? The first chapter of the qualification paper analyses the concept of healthy lifestyle, alongside with possibilities of promoting healthy lifestyle in Latvian and Scandinavian preschool education. The second chapter deals with analyses and studies of theoretical literature about children development in preschool age. The third chapter contains results of pedagogical experimental events, data and analyses of observation process conducted during the research. The paper consists of 51 pages; it contains 3 tables,14 figures,38 bibliography titles and 8 appendixes. Keywords: health, healthy lifestyle, understanding, physical activity, personal hygiene, Scandinavian preschool.