Veselības un fiziskās aktivitātes sekmēšana brīvdabas nodarbībās pirmsskolā 2. izglītības posmā
Autor
Novikova, Nataļja
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Zīriņa, Tija
Datum
2022Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Kvalifikācijas darbs “Veselības un fiziskās aktivitātes sekmēšana brīvdabas nodarbībās pirmsskolā 2. izglītības posmā” izstrādāts ar mērķi teorētiski noskaidrot un empīriski pārbaudīt, kā āra nodarbībās sekmējama veselības un fiziskās aktivitātes jomas mācību satura apguve 2.izglītības posmā (4-5 gadus veciem bērniem). Pētījuma aktualitāte saistāma ar to, ka pēdējo divu gadu laikā epidemioloģiskās situācijas dēļ tika rekomendēts bērniem arvien vairāk nodarbību organizēt āra vidē, tomēr pieejamie materiāli brīvdabas pedagoģijā ir vairāk tendēti uz dabas izziņu. Ir pieejami daudzveidīgu kustību rotaļu apraksti, kas būtu piemērotas āra vidē, tomēr pietrūkst vispārējās metodikas par brīvdabas nodarbību organizēšanu un vadīšanu mūsdienu izglītības iestādē. Darba teorētiskajā daļā analizēts veselības un fiziskās aktivitātes mācību jomas saturs, noteikta fizisko aktivitāšu loma pirmsskolas vecuma bērnu personības attīstībā, kā arī raksturots vecumposms kopveselumā. Balstoties uz pēdējo gadu publikācijām latviešu, angļu un krievu valodās, ir skaidrots brīvdabas pedagoģijas jēdziens, kā arī raksturoti principi, kā organizējamas brīvdabas fiziskās aktivitātes 4-5 gadus veciem bērniem integrētā pedagoģiskajā procesā. Empīriskajā daļā sniegts pārskats par īstenoto pedagoģisko darbu, izstrādāti kritēriji veselības un fiziskās aktivitātes jomas mācību satura apguves izvērtēšanai 4-5 gadu vecumā. Pamatota pieeja un metodes, kas ļauj veiksmīgi īstenot mācību jomas uzdevumus āra nodarbībās. Noslēgumā izstrādāti ieteikumi pirmsskolas skolotājiem, kas piešķir kvalifikācijas darbam praktisku nozīmīgumu. Darba saturs: 49 lpp., ietver 7 attēlus, 8 tabulas, izmantoti 52 literatūras avoti, pievienoti 2 pielikumi. The qualification work "The promotion of health and physical activity with the help of outdoor activities for the second stage of pre-school education" is developed with the aim to theoretically find out and empirically prove how outdoor activities can contribute in the field of health and physical activity in acquisition of study content for the 2nd stage of education (for 4-5-year-old children). The focus of the study is that in the last two years children have been advised to organise more classes in the outdoor environment due to the epidemiological situation, however, the available materials in open-air pedagogies are more focused on nature statements. There are diverse playing descriptions of movement games available which would be suitable in the outdoor environment. However, there is a lack of general methodology for organising and conducting open-air lessons in today’s educational establishment. The theoretical part of the work analyses the content of the field of training for health and physical activity in acquisition of study content. It also ascertains the role of physical activities in the personality development of children of pre-school age, as well as the aging process as a whole. Based on recent year publications in Latvian, English and Russian languages, the concept of outdoor pedagogies has been clarified, as well as the principles for organising outdoor physical activities for 4-5-year-old children in an integrated pedagogical process. The empirical part gives an overview of the developed pedagogical work, as well as it develops criteria for evaluating the learning of the content of training in the field of health and physical activity for children of 4-5 years old. A well-founded approach and methods to implement outdoor learning tasks successfully have been provided. The final part gives recommendations for pre-school teachers what gives practical significance to the qualification work. The content: 49p., include(s) 7 images, 8 tables/charts, used 52 literature sources, attached 2 appendix.