Saskarsmes ar pieaugušo struktūra un tās ietekme uz mācīšanās procesu vecākā pirmsskolas vecuma bērniem
Autor
Daugavvanaga, Natālija
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Romenkova, Valentīna
Datum
2022Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Kvalifikācijas darbs “Saskarsmes ar pieaugušo struktūra un tās ietekme uz mācīšanās procesu vecākā pirmsskolas vecuma bērniem” izstrādāts ar mērķi teorētiski pētīt un empīriski pamatot pieaugušā un bērna saskarsmes struktūras izmaiņas mācīšanās darbības sekmēšanai 5-6 gadus veciem bērniem. Pētījums aptver divas daļas – teorētisko un empīrisko. Teorētiskajā daļā, izmantojot tādu autoru atziņas kā S. Omarova, L. Dubkēvičs, M. Ļisina, I. Stangaine, A. Tauriņa, M. Pļaveniece un D. Škuškovnika, V Krisko un citi ir pētīts saskarsmes jēdziens un saskarsmes attīstības likumsakarības, to ietekmējošie faktori pirmsskolas bērnībā. Liela uzmanība pievērsta mācību motivācijas attīstībai vecākajā pirmsskolas vecumā un pedagoģiskās saskarsmes lomai mācību darbības attīstībā pirmsskolā. Par pamatu šo jautājumu izpētei izmantoti tādu autoru pētījumi kā G. Svence, M. Hannula, A. Šteinberga, E. Tomsons, N. Kabančenko, N. Ščurkova un citi. Empīriskajā pētījuma analizēts pedagoģiskais process, kurā ar refleksijas un pašrefleksijas palīdzību tiek atklāta skolotāja un bērna saskarsmes struktūra, skolotāja izmantojamie paņēmieni un metodes, kas ļauj maksimāli iesaistīt bērnus mācību darbībā un sekmēt viņu motivācijas veidošanos. Pētījuma noslēgumā izvērsti atbildēts uz pētījuma jautājumu “kāda ir optimālā skolotāja un bērna saskarsmes struktūra 5-6 gadus vecu bērnu mācīšanās darbības sekmēšanai?” un izstrādāti ieteikumi pirmsskolas skolotājiem, kas piešķir pētījumam praktisku nozīmīgumu. Kvalifikācijas darba apjoms: 54 lpp., ietver 13 attēlus, 7 tabulas, izmantotas 56 literatūras vienības, pievienoti 2 pielikumi. Atslēgas vārdi: saskarsme, pirmsskolas pedagoģiskais process, skolotāja un bērna mijiedarbība, mācību motivācija, refleksija The qualification paper “Structure of communication with adults and its Influence on the learning process of older preschool children” has been developed with the aim to theoretically study and empirically substantiate changes in the structure of adult and child communication to promote learning activities in 5-6 year old children. The study covers two parts - theoretical and empirical. In the theoretical part, using the findings of such authors as S. Omarova, L. Dubkēvičs, M. Lisina, I. Stangaine, A. Tauriņa, M. Pļaveniece and D. Škuškovnika, V Krisko and others have studied the concept of communication and regularities of communication development, influencing factors in preschool childhood. Much attention is paid to the development of learning motivation in the older pre-school age and the role of pedagogical communication in the development of learning activities in pre-school. The research of such authors as G. Svence, M. Hannula, A. Šteinberga, E. Tomsons, N. Kabančenko, N. Ščurkova and others has been used as a basis for researching these issues. The empirical research analyzes the pedagogical process, in which the structure of teacher-child communication is revealed with the help of reflection and self-reflection, the techniques and methods used by the teacher, which allow to maximally involve children in learning activities and promote their motivation. At the end of the study, the question “What is the optimal structure of teacher-child interaction for promoting the learning activities of 5-6 year old children?” Is answered in detail and developed recommendations for pre-school teachers that give the study practical relevance. Volume of qualification work: 54 pages, includes 13 figures, 7 tables, 56 references, 2 appendices. Keywords: communication, preschool pedagogical process, teacher-child interaction, learning motivation, reflection