Motivācija saistībā ar uztverto atbalstu un trenera vadības stilu komandu sporta veidos 16 līdz 24 gadus vecu sportistu vidū.
Автор
Brahmane, Nikola
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Koļesovs, Aleksandrs
Дата
2022Metadata
Показать полную информациюАннотации
Nosaukums: Motivācija saistībā ar uztverto atbalstu un trenera vadības stilu komandu sporta veidos 16 līdz 24 gadus vecu sportistu vidū. Aktualitāte: Latvijas sporta politikas pamatnostādņu prioritārais virziens ir bērnu un jauniešu sports. Nozīmīga ietekme jaunieša motivācijā ir trenerim, kurš var bērnu un jaunieti gan attīstīt un virzīt pretī profesionālajam sportam, gan ietekmēt negatīvi un izraisīt vēlmi pārstāt nodarboties ar sportu. Darba mērķis: noskaidrot, kā trenera vadības stils un uztvertais atbalsts ietekmē 16 līdz 24 gadus vecu sportistu motivāciju komandu sporta veidos Pētījuma metode: Kvantitatīvs pētījums, kurā piedalījās 16 līdz 24 gadus veci komandu sporta veidu pārstāvji. Dalībnieki aizpildīja aptauju, kurā izvērtēja apgalvojumus par motivāciju sportot, trenera atbalstu un autonomu trenēšanu. Rezultāti: Iekšējās motivācijas veidi pozitīvi korelēja savā starpā. Tāda pati situācija bija sastopama arī korelācijās starp ārējās motivācijas veidiem. Visvairāk statistiski nozīmīgi dati bija sastopami saistībā ar amotivāciju, kur tā negatīvi korelēja ar iekšējo motivāciju (r=-0,52) un pozitīvi ar ārējo motivāciju (r=0,50). Autonoma trenēšana pozitīvi korelēja ar uztverto atbalstu (r=0,40). Secinājumi: Saikne starp sportista motivāciju, uztverto atbalstu un trenera vadības stilu netika atklāta, taču starp autonomu trenēšanu un uztverto atbalstu saikne ir pozitīva. Title: Motivation in connection with perceived support and coaches’ leadership style in team sports among 16 to 24 year old athletes Topicality: The priority direction of Latvia’s sports policy guidelines is children’s and youth sport. A coach has a significant influence on the motivation of a young athlete, who can both develop and direct the child towards professional sports, as well as have a negative impact and cause a desire to stop playing sports. Aim of the study: To find out how coaches’ leadership style and perceived support affect the motivation of 16 to 24 year old athletes in team sports Methods: A quantitative study of 16 to 24 year old team sports participants. Participants completed a questionnaire that assessed statements about motivation to play sports, perceived support and autonomous training. Results: Types of intrinsic motivation positively correlated with each other. The same situation was found in the correlations between the types of external motivation. The most statistically significant data were found in relation with amotivation where it negatively correlated with intrinsic motivation (r=-0,52) and positively with external motivation (r=0,50). Autonomous coaching positively correlated with perceived support (r=0,40). Conclusion: The link between athlete’s motivation, perceived support and coaches’ leadership style was not found, but the link between autonomous coaching and perceived support is positive.