Mārtiņa Zīverta lugas “Pēdējā laiva” iepazīšanas iespējas vidusskolā
Author
Urtāne, Sofija
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Stikāne, Ilze
Date
2022Metadata
Show full item recordAbstract
Diplomdarbā “Mārtiņa Zīverta lugas “Pēdējā laiva” iepazīšanas iespējas vidusskolā”, tās interpretācija un analīze vidusskolas posmā mācību priekšmeta “Latvijas mācība” ietvaros tiek pētīta problēma, kā interpretēt un analizēt Mārtiņa Zīverta lugu “Pēdējā laiva” “Latvijas mācības” mācību priekšmeta ietvaros vidusskolā, īpaši izceļot eksistenciālisma iezīmes lugā. Diplomdarba teorētiskajā daļā tiek pētīta Mārtiņa Zīverta daiļrade un personība, kamerlugu žanra izveide, trimdas literatūra Latvijā un pasaulē, eksistenciālisms kā modernisma virziens latviešu un ārzemju literatūrā. Diplomdarba praktiskā daļa sastāv no anketēšanas un pedagoģiskās izmēģinājumdarbības. Anketēšanas ietvaros tiek apzināti vienas mazākumtautību skolas vidusskolas skolēni. Aptauja tiek veikta elektroniski, un tās mērķis bija noskaidrot šīs skolas vidusskolas skolēnu informētību par Mārtiņu Zīvertu, viņa lugām un trimdas literatūru. Respondentu sniegtās atbildes tiek apkopotas un analizētas, ļaujot gūt ieskatu par skolēnu zināšanām mazākumtautību skolā, ko autore izvēlējās par vistuvāko ekvivalentu potenciālās vidusskolas grupas zināšanām mācību priekšmetā “Latvijas mācība”. Pedagoģiskās izmēģinājumdarbības ietvaros tiek sniegts ieskats mācību priekšmeta “Latvijas mācība” formā, kā arī izstrādāti teorētiski stundu tematiskie plānojumi un 4 mācību stundu plāni vidusskolas grupai, kas pārbaudīti pamatskolas vecāko klašu grupā tādēļ, tādēļ ka vidusskolas grupa norādītajā skolā vēl ir projektā. Diplomdarbam veidoti 25 pielikumi, kas ietver anketas paraugu, anketēšanas rezultātā iegūtos datus, skolotājas veidotus mācību materiālus un uzdevumus. In the diploma thesis " The Possibilities of Discovering Mārtiņš Zīverts' play "The Last Boat" in Secondary school. ", its interpretation and analysis in the secondary school within the subject " Latvian Studies " in high school, with particular emphasis on the features of existentialism in the play. The theoretical part of the diploma thesis studies the literary creation and personality of Mārtiņš Zīverts, the creation of the genre of “chamber plays”, the literature of exile in Latvia and abroad, existentialism as a direction of modernism both in Latvian and in foreign literature. The practical part of the diploma thesis consists of questionnaires and pedagogical pilot activities. As part of the survey, secondary school students from one minority school were identified. The survey was conducted electronically and its aim was to find out the high school students of a particular school awareness about Mārtiņš Zīverts, his plays and exile literature. The answers provided by the respondents were summarized and analyzed, allowing to gain an insight into the knowledge of students in a minority school, which the author chose as the closest equivalent to the knowledge of a potential secondary school group in the subject “Latvian Studies”. Within the framework of the pedagogical pilot activity, an insight is provided in the form of the subject “Latvian Studies”, as well as theoretical thematic plans and 4 lesson plans for the secondary school group are developed, tested in the primary school group, because the secondary school group is still in the project. 25 appendices have been created for the diploma thesis, which include a sample questionnaire, data obtained as a result of the questionnaire, teaching materials and tasks created by the teacher.