Uz autentisku materiālu balstītu audio kursa izstrāde un ieviešana skolēnu klausīšanās prasmju pilnveidei angļu valodā 11. klasē
Author
Okomane, Marianna
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Kalniņa, Sandra
Date
2022Metadata
Show full item recordAbstract
Praktiskās klausīšanās prasmju trūkums skolēnu vidū ir viena no biežāk novērojamām problēmām angļu valodas stundās. Dažādi testēšanas elementi tiek izmantoti ar mērķi novērtēt klausīšanas prasmes, tomēr patiesais klausīšanās izpratnes process netiek veidots. Skolēni nezina iemeslus, kāpēc, klausoties, viņi pieļāva īpašas kļūdas, un tas noved pie tā, ka viņiem nav iespēju izstrādāt savas stratēģijas, kā izvairīties no kļūdu pieļaušanas. Stundās nav pietiekami daudz iespēju iesaistīties aktīvā klausīšanās procesā un nav iespējams praktiski izmantot piezīmes, kas gūtas, klausoties, un darba autore to uzskata par vienu no faktoriem, kas skolēniem rada grūtības klausīties. Pētījuma mērķis bija izstrādāt un īstenot uz autentisku materiālu balstītu klausīšanās kursu, kas sastāvēs no dažāda garuma un satura klausīšanās fragmentiem, un kurā tiks izstrādāti uzdevumi atbilstoši skolēnu vajadzībām B1 un B2 angļu valodas līmenī. Uzdevumiem ir arī jāatbilst projekta “Skola 2030” minētajām prasībām, lai skolēni varētu uzlabot noteiktās kompetences. Lai sasniegtu mērķi, par pētniecības metodi tika izvēlēts gadījuma pētījums, un vienas angļu valodas grupas skolēni tika uzraudzīti par pētījuma izlasi. Lai izvēlētos pētniecisko izlasi, autore vienā no Rīgas vidusskolām apmeklēja vairākas angļu valodas stundas un konsultējās ar skolotāju-mentoru. Pētījumam tika izstrādāti audio kursa uzdevumi, pirms un pēc kursa ieviešanas tika analizēti pētniecības izlases rezultāti, pildot klausīšanās uzdevumus no iepriekšējiem angļu valodas valsts eksāmeniem. Intervija ar skolotāju-mentoru atklāja konkrētās pētniecības izlases vajadzības, kas tika apkopotas, lai izstrādātu kursu, kas atbildīs izlases vajadzībām. Skolēnu aptaujas rezultātā ir apkopotas un analizētas atsauksmes par īstenoto klausīšanās kursu. Rezultātā tika secināts, ka skolēni ir uzrādījusi labākus sasniegumus, pildot eksāmena klausīšanās uzdevumu pēc kursa ieviešanas, kā arī izradījusi vispārējo pozitīvo attieksmi pret kursā sniegtajiem uzdevumiem un aktivitātēm. Tomēr dažiem studentiem saturs šķita neatbilstošs viņu interesēm, kas ietekmēja arī viņu gatavību iesaistīties turpmākajā darbā ar kursu. The lack of actual practicing listening skills is stated as the problem that the English classroom situation can be characterised as. The various testing elements are being tested with the aim to check listening, however, the actual process of listening comprehension is being out of focus. Students are not aware of the reasons they made particular mistakes when listening, which leads to the fact that they are being out of the opportunity to develop own strategies of how to avoid making the mistakes. The problem of not having enough of opportunity to be engaged in the active process of listening with no further practical implementation of the points gained when listening is viewed by the author of the Paper as one of the factors for students to experience difficulties when listening. The aim of the Paper is to develop and implement the authentic material-based listening course consisting of the listening passaged of different length and content, with the tasks developed according to the students’ needs as the representatives of B1 and B2 levels of English language acquisition. The tasks are also to meet the requirements of the School 2030 in order for students to improve the competences stated within the project. Case study was chosen as the research method for the Paper. To choose the research sample, the author had attended several English lessons in one of Riga Secondary Schools and consulted the teacher-mentor. To develop the tasks that the research sample would benefit from according to the perspective of the tasks, the achievements of the research sample completing the listening tasks from the previous English State Examinations were analysed before and after the implementation of the course. To build a more precise picture upon the peculiarities of the development of the listening course, the interview with the teacher-mentor was conducted. The key points revealing the needs of the particular research sample were collected to develop the course that will meet the needs of the sample. To collect the feedback on the listening course implemented, the questionnaire was developed by the author to analyse the attitudes and the overall feedback provided by the research sample. As the result, the students have shown better achievement completing the Exam listening task after the implementation of the course, as well as have shown the overall positive attitude towards the tasks provided in the course. However, for some students the content appeared to be irrelevant to their interests, which also affected their readiness to be engaged in further work with the course.