Show simple item record

dc.contributor.advisorStavicka, Anna
dc.contributor.authorĶerane, Renāte
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
dc.date.accessioned2022-07-06T01:04:35Z
dc.date.available2022-07-06T01:04:35Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.other89451
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/60711
dc.description.abstractIlgstošs attālināto mācību process ir atstājis negatīvu ietekmi uz skolēnu prasmēm iesaistīties grupu aktivitātēs, kā arī spēju rast iekšēju motivāciju sadarboties. Psiho-sociālās un savstarpējo attiecību prasmes ir nepieciešamas pusaudžiem, lai pieņemtu pārdomātus lēmumus, komunicētu, un attīstītu spēju tik galā ar problēmām un pārvaldītu savas emocijas. Dzīves prasmju termins apzīmē plašu prasmju kopumu, kas ļauj cilvēkam veiksmīgi tikt galā ar ikdienas prasībām un izaicinājumiem. Laikā, kad pastāv neierobežota informācijas pieejamība, tomēr pastāv aizvien pieaugošas bažas par dzīves prasmēm, kuru apguve ir laikietilpīga un nav pašsaprotama. Skolēniem mēdz pietrūkt tādas dzīves prasmes kā komunikācijas, sadarbības veidošanas prasmes, empātija, aktīvas klausīšanās prasmes, pārrunu vadīšanas, sevis izpausmes, dalīšanās, attiecību uzturēšanas, pašdisciplīnas, stresa noturības, kritiskās domāšanas, lēmumu pieņemšanas un daudzas citas prasmes, kas sagatavo reālās dzīves situācijām un ļauj baudīt veselīgu un produktīvu dzīvi. Diplomdarba mērķis bija noskaidrot stratēģijas, kas ļauj ievīt dzīves prasmju apguvi 6. klases angļu valodas stundās. Lai noskaidrotu skolēnu viedokli par dzīves prasmēm, to, kā skolotājiem izdodas mācīt dzīves prasmes savos priekšmetos, un, kā tās būtu iespējams attīstīt angļu valodas stundās, tika veikts gadījuma pētījums. Pētījumā tika izmantotas sekojošas datu vākšanas metodes: skolēnu eseju analīze (18 esejas par dzīves prasmēm, kuras netiek mācītas skolā), 8 intervijas ar skolotājiem, kā arī tika vērotas angļu valodas stundas, kuru tematos tika ievītas dzīves prasmes. Visbeidzot, pētījumā atklājās, ka attālināto mācību laiks ir negatīvi ietekmējis skolēnu socializēšanās prasmes, ko varēja novērot grupu darbos, piemēram, skolēniem trūka sadarbības prasmes, viņi vilcinājās lūgt palīdzību, un bija mazāk iejūtīgi pret apkārtējiem. Tomēr pētījums arī apstiprināja pusaudžu spēju ātri atgūties; savukārt, skolotāji spēj veicināt dzīves prasmju apzināšanos un apguvi, kuras tālāk var tikt pielietotas reālās dzīves situācijās un ārpusskolas aktivitātēs.
dc.description.abstractBeing affected by the sustained remote learning period, students might struggle to engage in teamwork activities or lack inner motivation to collaborate. Psychosocial and interpersonal skills in adolescents are crucial to make informed decisions, communicate effectively and develop coping and self-management skills. Life skills, as a cover term for a wide set of skills, enable a person to deal effectively with the demands and challenges of everyday life. In times when information is readily available at one’s fingertips, the growing concern remains for the skills that are not self-evident and take time to acquire. Students may lack such life skills as communication, empathy, collaboration, active listening, negotiation, self-expression, sharing, nurturing relationships, self-discipline, stress management, critical thinking, decision making and many other skills in order to be fully equipped for real-life situations to lead a healthy and productive life. The aim of the paper was to identify strategies on how to incorporate the acquisition of life skills into form 6 English lessons. In order to see how life skills are perceived by students, incorporated in various subjects by teachers and could be implemented in English lessons, a case study was carried out. The data collection methods used in the study are as follows: narrative analysis of students’ essays (18 essays on life skills not taught at school); 8 audio recorded interviews of teachers, and an observation of the English lessons implementing life skills into the course book topics. Finally, research findings revealed that students’ socializing skills have been affected by the remote learning period, which was evident in group work tasks, e.g., they lacked cooperation skills, hesitated to ask for help and were less thoughtful of others. However, the study confirmed that the adolescents have the capacity to recover quickly; whereas teachers can promote the acquisition and the awareness of life skills that will be furthermore practiced in real life situations and after school activities.
dc.language.isolav
dc.publisherLatvijas Universitāte
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectIzglītības zinātnes
dc.subjectdzīves prasmes
dc.subjectlife skills
dc.subjectEnglish lessons
dc.subjectengagement
dc.subjectteaching
dc.titleStratēģijas dzīves prasmju attīstīšanai 6. klases angļu valodas stundās
dc.title.alternativeStrategies to Develop Life Skills in Form 6 English Lessons
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record