Show simple item record

dc.contributor.advisorStrika, Evija
dc.contributor.authorAlstere, Marlēna
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
dc.date.accessioned2022-07-06T01:04:42Z
dc.date.available2022-07-06T01:04:42Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.other89792
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/60764
dc.description.abstractPētījuma mērķis bija noskaidrot vai un kādas atšķirības un saistības pastāv starp mātēm un tēviem mazadaptīvu personības iezīmju, audzināšanas metožu un vecāku kompetences izjūtas kontekstā, kā arī noskaidrot vai mazadaptīvas personības iezīmes un audzināšanas metodes var prognozēt apmierinātību ar vecāka lomu un efektivitātes izjūtu tajā. Pētījumā piedalījās 91 respondents, no kuriem 51 ir sieviete, 40 vīrieši, kuriem ir vismaz 1 kopīgs bērns vecumā no 3 līdz 16 gadiem un kuri bērnu audzināšanu realizē dzīvojot kopā. Pētījumā izmantotās metodes: DSM-5 Personības Aptaujas īsā versija (Personality Inventory for DSM5 – PID-5; Krueger et al., 2012), Latvijā pilno versiju sava maģistra darba ietvaros adaptējusi Agnese Zagorska, (Zagorska, 2019), īso versiju bakalaura darba ietvaros adaptējusi šī darba autore Marlēna Alstere (Alstere, 2020); Alabamas audzināšanas aptauja (The Alabama Parenting Questionnaire (APQ), (Clerkin, Marks, Policaro & Halperin, 2007), kuras adaptāciju latviešu valodā 2006. gadā veikusi L. Kalniņa sava maģistra darba ietvaros (Kalniņa, 2006); Vecāku kompetences izjūtas skala (Parenting Sense of Competence Scale, (PSOC), Johnston & Mash, 1989), kuru latviešu valodā adaptējušas Inga Skreitule-Pikše un Sandra Sebre 2008. gadā (Skreitule-Pikše&Sebre, 2008). Pētījumā iegūtie rezultāti norāda uz to, ka starp mātēm un tēviem pastāv atšķirības izmantotajās negatīvajās audzināšanas metodēs, kur tēvi tās izmanto relatīvi biežāk nekā mātes. Izteiktas mazadaptīvas personības iezīmes norāda uz to, ka vecāks nejutīsies apmerināts ar sevi vecāka lomā, kā arī retāk izmantos pozitīvas audzināšanas metodes un iesaistīsies bērna ikdienā. Analogi izteiktas mazadaptīvas personības iezīmes uzrādīja stastistiski nozīmīgas saistības ar negatīvu audzināšanas paņēmienu izmantošanu, un šādu metožu izmantošana arī negatīvi saistās ar vecāka apmierinātību. Vecāka efektivitātes izjūtu, savukārt, var uzlabot iesaistīšanās bērna ikdienā un pozitīvu audzināšanas metožu pielietošana. Negatīvā afektivitāte un psihotisms negatīvi prognozē apmierinātību ar sevi vecāka lomā. Vecāka vecums un tendence izvairīties no tuvām attiecībām un cilvēkiem negatīvi prognozē vecāka efektivitātes sajūtu, savukārt, izglītība un attiecību ilgums vecāka pašefektivitātes sajūtu prognozē pozitīvi.
dc.description.abstractThe aim of this study was to find out if and what kind of differences exist between mothers and fathers in the context of maladaptive personality traits, parenting methods and parental competence, and whether parental traits and parenting methods can predict satisfaction with parental role and efficacy. The study involved 91 respondents, of whom 51 are women, 40 men, who have at least 1 common child aged 3 to 16, and who raise children together. Methods used in the study: The short version of the DSM-5 Personality Inventory for DSM5 (PID-5; Krueger et al., 2012), the full version in Latvia has been adapted by Agnese Zagorska in the master's thesis (Zagorska, 2019), short version adapted by the author of this work Marlena Alstere (Alstere, 2020); The Alabama Parenting Questionnaire (APQ) (Clerkin, Marks, Policaro & Halperin, 2007), adapted in Latvian by L. Kalniņa in 2006 as part of her master's thesis (Kalniņa, 2006); Parenting Sense of Competence Scale (PSOC), Johnston & Mash, 1989), adapted in Latvian by Inga Skreitule-Pikše and Sandra Sebre in 2008 (Skreitule-Pikše & Sebre, 2008). The results of the study indicate that there are differences between mothers and fathers in the usage of negative parenting methods, where fathers use them relatively more often than mothers. High scores in maladaptive personality traits indicate that the parent will not feel satisfied in the role of parent, as well as parent will less likely be using positive parenting methods and become involved in the child's daily life. Similarly, high score in maladaptive personality traits showed a statistically significant association with the use of negative parenting techniques, and the use of such methods was also negatively associated with parental satisfaction. The parent's sense of effectiveness, in turn, can be enhanced by engaging in the child's daily life and using positive parenting techniques. Negative affectivity and psychotism negatively predict self-satisfaction as a parent. Parent age and the tendency to avoid close relationships and people negatively predict the parent's sense of efficacy, while education and parental relationship duration predict the parent's sense of self-efficacy positively.
dc.language.isolav
dc.publisherLatvijas Universitāte
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectPsiholoģija
dc.subjectmazadaptīvas personības iezīmes
dc.subjectbērnu audzināšana
dc.subjectbērnu audzināšanas metodes
dc.subjectbērnu audzināšanas dzimumatšķirības
dc.subjectvecāku kompetences izjūta
dc.titleVecāku kompetences izjūtas, audzināšanas stilu, mazdaptīvu personības iezīmju saistības un atšķirības starp mātēm un tēviem
dc.title.alternativeGender Differences in Parental Competences, Parenting Styles and Maladaptive Personality Traits
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record