SADARBĪBAS PRASMJU VEICINĀŠANA DAUDZKULTŪRU VIDĒ PIRMSSKOLAS IZGLĪTĪBAS IESTĀDES VECĀKAJĀ VECUMPOSMĀ
Autor
Ambate, Anete
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Briška, Ilze
Datum
2022Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Bakalaura darbs “Sadarbības prasmju veicināšana daudzkultūru vidē pirmsskolas izglītības iestādes vecākajā vecumposmā” izstrādāts ar mērķi teorētiski un empīriski pētīt sadarbības prasmju attīstības iespējas vecākā pirmsskolas vecuma bērniem multikulturālā vidē pirmsskolas izglītības iestādē. Darbs sastāv no trim daļām – divām teorētiskajām un empīriskās. Pirmā nodaļā, izmantojot tādu autoru pētījumus kā Č.Fadels, M.Bialika, B.Trilings (2017); S.Child, S.Shaw (2015); Z.Oliņa (2017; 2018); G. Svence (2020) un citus, pētīts sadarbības prasmju jēdziens mūsdienu izglītības tendenču kontekstā, kā arī sniegts vecākā pirmsskolas vecuma bērnu vecumposma raksturojums. Otrajā nodaļā analizēts multikulturālisma jēdziens un tā izpausmes izglītības vidē. Apkopoti teorētiski pētījumi par bērnu sadarbības īpatnībām multikulturālā vidē. Izmantotas galvenokārt tādu autoru atziņas kā I.,Alves(2016); A.Ates,S. Şahin (2021); I.Margeviča (2008), A. Samusēviča, Dz. Iliško (2022), S. Abdulajeva (Абдуллаева, 2016) un citu. Trešajā daļā sniegts pārskats par divu gadu laikā veiktu pētījumu divās pirmsskolas vecuma daudzvalodu bērnu grupās. Aplūkots, kā dažādās valodās runājoši bērni sadarbojas skolotājas piedāvātās rotaļās, nosakot tos faktorus, kas ietekmē bērnu sadarbības prasmju veidošanos multikulturālā vidē. Noslēgumā sniegta atbilde uz pētniecības jautājumu “Kādi ir pedagoģiskie nosacījumi un paņēmieni sadarbības prasmju attīstības sekmēšanai vecākā pirmsskolas vecuma bērniem multikulturālā vidē pirmskolas izglītības iestādē?” un izstrādāti ieteikumi pirmsskolas skolotājiem par darba organizācija multikulturālā vidē. Atslēgas vārdi: multikulturāla vide, daudzvalodu vide, sadarbības prasmes, vecākais pirmsskolas vecums, pirmsskolas pedagoģiskais process. The bachelor’s thesis “Promotion of cooperation skills in a multicultural environment in the oldest age group of a preschool educational institution” was developed with aim of theoretically and empirically studying the possibilities of developing cooperation skills in older preschool children in a multicultural environment in a preschool educational institution. The work consists of three parts – two theoretical and empirical. In the first chapter, using the researches of such authors as C. Fadel, M. Bialik, B. Trilling (2017); S. Child, S. Shaw (2015); Z. Olina (2017;2018); G. Svence (2020) and others, the concept of cooperation skills was studied in the context of modern educational trends, as well as the age characteristics of older preschool children were presented. The second chapter analyzes the concept of multiculturalism and it’s manifestations in the educational environment. Collected theoretical studies on the pecularities of children’s cooperation in a multicultural environment. Mainly the findings of such authors as I. Alves (2016); A. Ates, S. Sahin (2021); I. Margevica (2008); A. Samusevica, Dz. Illisko (2022); S. Abdulaeva (2016) and others. The third part provides an overview of a two-year study in two groups of multilingual children of preschool age. It is considered how children speaking different languages cooperate in games offered by teacher, determining the factors that influence the development of children’s cooperation skills in a multicultural environment. In conclusion, the answer to the research question “What are the pedagogical conditions and techniques for promoting the development of cooperation skills in older preschool children in a multicultural environment in a preschool educational institution?” and developed recommendations for preschool teachers about work organization in a multicultural environment. Key words: multicultural environment, multilingual environment, cooperation skills, older preschool age, preschool pedagogical process.