3-5 gadus vecu bērnu skaņu izrunas sekmēšana spēļu gatavošanas un lietošanas procesā
Author
Strautiņa, Linda
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Tauriņa, Agrita
Date
2022Metadata
Show full item recordAbstract
Bakalaura darbs veikts par 3 – 5 gadus vecu bērnu skaņu izrunas sekmēšanu spēļu gatavošanas un lietošanas procesā. Bakalaura darbā tika pētītas zinātnieku atziņas par skaņu izrunas sekmēšanas priekšnoteikumiem, skaņu izrunas normatīvajiem rādītājiem vidējā pirmsskolas posmā un pedagoģiskā procesa spēles, kā paņēmiena izmantošanu skaņu izrunai. Pamatojoties uz izstrādātajiem kritērijiem un rādītājiem, tika veikta pirmsskolas izglītības iestādes X vecāku anketēšana, pētāmās grupas skolotāju un logopēda intervēšana, kuras mērķis bija noskaidrot, ar kādām skaņu izrunas grūtībām saskaras pētāmas grupas bērni un kā notiek sadarbība starp vecāku – grupas skolotāju – iestādes logopēdu, kā arī iegūt iesaistīto respondentu viedokli par spēles kā paņēmiena izmantošanu skaņu izrunai. Pedagoģiskajā izmēģinājumdarbībā, balstoties uz anketēšanas un intervēšanas iegūtajiem rezultātiem, tika veikta bērnu pirmreizēja un atkārtota skaņu izrunas pārbaude, izmantojot LAMBA adaptētu testu. Kopā ar bērniem izstrādātas 5 spēles, kur tika pētīti un izdarīti secinājumi, veikti priekšlikumi, kā tās gatavošanas un lietošanas process var sekmēt bērnu skaņu izrunu. Pirms darba veikšanas tika izstrādāts jautājums – kā pašgatavota spēle un tās lietošana pedagoģiskajā procesā sekmē 3 – 5 gadus vecu bērnu skaņu izrunu. Darba gaitā tika iegūtas atbildes uz izvirzīto jautājumu. Darba apjoms ir 102 lpp., 13 attēli, 25 tabulas, 52 izmantotās literatūras un citi avoti, 8 pielikumi. Atslēgvārdi: skaņu izruna, spēles, pedagoģiskā izmēģinājumdarbība The bachelor paper is about the promotion of sound pronunciation of 3-5 year old children in the process of making and using games. The bachelor paper explored scientists’ insights on the perquisites for promoting sound pronunciation, the normative indicators of the sound pronunciation during the middle age stage of the pre-primary school and pedagogical process games, as the use of technique for sound pronunciation. On the basis of criteria and indicators developed, questionnaires for the X parents of pre-primary school was carried out, the teachers and the speech therapist of the investigational group were interviewed to find out the sound pronunciation difficulties experienced by the children of investigational group and how the cooperation between parents – teacher – speech therapist is ensured, as well as to obtain opinions of the respondents involved on the use of game as a technique for sound pronunciation. During the pedagogical practise, based on the results of the interviews and questionnaires, a first time and repeated sound pronunciation examination was carried out using LAMBA test. Together with children, 5 games have been made where conclusion where studied and drawn, proposals on how the process of preparing and using it can promote the sound pronunciation of the children have been made. Before the work was carried out, the question was developed: how a self-made game and its use in pedagogical process promote the pronunciation of sounds of 3 - 5 year olds. In the course of the work the answers to the question raised were obtained. The amount of work is 102 pages, 13 images, 25 tables, 52 literature and other sources used, 8 attachments. Key words: sound pronunciation, games, pedagogical practise.