Rotaļu un spēļu izmantošana lasītprasmes apguves sekmēšanai 5 - 6 gadu vecumā
Author
Spriņģe, Sandija
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Freiberga, Inese
Date
2022Metadata
Show full item recordAbstract
Sandija Spriņģe. Bakalaura darbs: Rotaļu un spēļu izmantošana lasītprasmes apguves sekmēšanai 5-6 gadu vecumā. Pētījuma aktualitāte: Latvijas skolēniem sasniegumi lasīšanā ir nedaudz zemāki par pasaules attīstītāko valstu vidējo rezultātu (OECD pētījums, 2019), kas norāda uz nepietiekami vērstu uzmanību uz lasītprasmi, kā nozīmīgu pamata prasmi skolēniem, kas arī iezīmē konkrētās tēmas nozīmību skolēnu sasniegumu un sabiedrības kontekstā kopumā. Lasītprasmes attīstībā ir būtiski nodrošināt pakāpenību un pēctecību un tādēļ pirmsskolā ir sevišķi svarīgi ar izglītības iestādes vidi, pedagoģisko procesu veicināt interesi par burtu, vārdu, valodu un grāmatu, kā arī mērķtiecīgi attīstīt gan lasītprasmi, gan rakstītprasmi. Pētījuma hipotēze: rotaļas un spēles sekmē lasītprasmes apguvi pedagoģiskajā procesā, ja: -to saturs iekļauj lasītprasmes apguves uzdevumus; -spēles un rotaļas ir pievilcīgas, interesantas un saistošas bērniem; -pedagogs tās iekļauj dažādos pedagoģiskā procesa momentos dienas gaitā. Pētījuma metodes: 1.literatūras atlase un analīze. 2.pedagoģiskā novērošana; 3.pedagoģiskās izmēģinājuma darbība; 4.datu statiska apstrāde un analīze. Sasniegtie rezultāti: ir izstrādāti secinājumi un priekšlikumi kā caur rotaļām un spēlēm sekmēt lasītprasmes apguvi pedagoģiskajā procesā pirmsskolā. Teorētiskā daļa sastāv, no lasītprasmes apguves teorētiskajiem aspektiem un to apguves raksturojuma pirmsskolā, kā arī veikts fonemātiskās dzirdes attīstības pamata raksturojums lasītprasmei. Veikts pedagoģiski psiholoģiskais raksturojums pirmsskolas 5-6 gadu vecumā pētāmā temata aspektā. Empīriskajā pētījuma daļā tiek aplūkotas rotaļu un spēles izmantošanas iespējas lasītprasmes sekmēšanai pedagoģiskajā procesā pirmsskolā. Bakalaura darbs sastāv no ievada, teorētiskās analīzes, empīriskās pētījuma daļas, secinājumu un priekšlikumu daļas, kā arī no izmantotās literatūras un avotu saraksta. Bakalaura darba apjoms 51 lappuse. Bakalaura darbs satur 8 tabulas, 6 attēlus, 55 izmantotās literatūras un informācijas avotus un 1 pielikumu. Sandija Spriņģe. Bachelor thesis: Use of games and games to promote reading literacy at the age of 5-6. Topicality of the research: For Latvian pupils, the reading achievements are slightly below the average of the most developed countries in the world (OECD study, 2019), which points to an insufficiently focused focus on reading literacy, as an important basic skill for pupils, which also highlights the importance of the specific topic in the context of pupil achievement and society as a whole. It is essential to ensure step-by-step and continuity in the development of reading skills, and it is therefore particularly important for the educational environment in preschool, to promote an interest in letter, name, language and book, and to target both reading and literacy. Research hypothesis: play and games contribute to the learning of literacy in the pedagogical process if: their content includes literacy learning tasks; games and toys are attractive, interesting and engaging for children; the pedagogue includes them in various moments of the pedagogical process during the day. Research methods: 1.analysis of scientific and methodological literature from the point of view of the problem; 2.pedagogical observation; 3.pedagogical trial activity; 4.processing of mathematical data obtained in the study. Achieved results: conclusions and proposals have been developed on how to promote the learning of reading skills in the pedagogical process in preschool through games. The theoretical part consists of the theoretical aspects of learning to read and the description of their learning in preschool, as well as the basic description of the development of phonemic hearing for reading. Pedagogical-psychological characterization was carried out in preschool 5-6 years old in the aspect of the researched topic. The empirical part of the bachelor thesis examines the possibilities of using toys and games to promote literacy in the pedagogical process in preschool. The bachelor's thesis consists of an introduction, theoretical analysis, part of empirical research, part of conclusions and proposals, as well as a list of used literature and sources. The volume of the bachelor thesis is 51 pages. The bachelor's thesis contains 8 tables, 6 figures, 55 sources of used literature and information and 1 appendice.