Sākumskolas vecuma bērnu vērtību izpratnes veidošanās literāro darbu iepazīšanas procesā
Автор
Ķerpe, Liene
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Siliņa-Jasjukeviča, Gunta
Дата
2022Metadata
Показать полную информациюАннотации
Lienes Ķerpes bakalaura darbs “Sākumskolas vecuma bērnu vērtību izpratnes veidošanās literāro darbu iepazīšanas procesā” veikts Latvijas Universitātes Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātes studiju programmes “Skolotājs” ar apakšprogrammu “Pirmsskolas un sākumskolas skolotājs”. Darbs sākts 2020. gada novembrī un pabeigts 2022. gada novembrī. Darba vadītājas: •no 2020. gada novembra – Mg. paed. Vladislava Uršuļska; •no 2022. gada jūnija – Mg. paed. Gunta Siliņa – Jasjukeviča. Bakalaura darba mērķis - pētīt jaunākā skolas vecuma bērnu tikumisko vērtību izpratnes veidošanos literāro darbu analīzes procesā. Pētījuma hipotēze - literārie darbi sekmē bērnu tikumiskās vērtību izpratnes veidošanos, ja: •tos izvēlas atbilstoši bērnu pieredzei, interesēm un konkrētai situācijai; •tie tiek mērķtiecīgi pārrunāti. Pētījumā tika izmantota teorētiskā pētīšanas metode un empīriskās metodes. Darbam ir divas daļas – teorētiskā un empīriskā. Bakalaura darba pirmajā daļa sastāv no 3 apakšnodaļām, kur apskatītas vērtības filozofu, psihologu un pedagogu atziņās, aprakstītas tikumiskās vērtības, kā vienas no pamatvērtībām. Tiek aprakstīti līdzekļi tikumisko vērtību sekmēšanai un pēdējā apakšnodaļa atklāj literāros darbus kā tikumisko vērtību apguvi. Darba 2. nodaļā aprakstīts empīriskais pētījums par sākumskolas vecuma bērnu tikumisko vērtību izpratnes veidošanos literāro darbu lietekmē. Sniegts pētījuma metodoloģiskais pētījums, vērtētas bērnu atbildes, rīcība. Empīriskā pētījuma rezultāti apstiprina izvirzīto hipotēzi. Pētījumā piedalījās Valmieras novada X pamatskolas 10 sākumskolas skolēni. Bakalaura darbā ir izstrādāti secinājumi, darbam ir 7 pielikumi, kā arī 4 attēli un trīs tabulas. Darba apjoms – 71 lapas un 66 literatūras un izmantoto avoti. Atslēgas vārdi – tikumiskās vērtības, literārie darbi, personība. Liene Kerpe’s bachelor paper “Development of understanding of the values of children of primary age in the process of familiarisation of literary works” has been performed in the study programme “Teacher” of the Faculty of Education, psychology and Art of the University of Latvia with the sub-programme “teacher of pre-school and primary school”. Work started in November 2020 and completed in November 2022. The supervisor of the bachelor paper: • from November 2020 - Mg. paed. Vladislava Urshulska; • from June 2022, Mg. paed. Gunta Silina – Jasyukevich. The aimof the Bachelor's paper is to study the development of understanding of the virtuous values of younger school-age children in the process of analysing literary works. The hypothesis - literary works contribute to the development of understanding of the virtuous values of children if: • they shall be chosen according to the experience, interests and specific situation of children; • they are deliberately discussed. The research used a theoretical method of study and empirical methods. The work has two parts, theoretical and empirical. The first part of the Bachelor's work consists of 3 subchapters looking at values in the knowledge of philosophers, psychologists and educators, describing moral values as one of the core values. Tools to promote moral values are described, and the last subchapter reveals literary works as learning moral values. Chapter 2 describes the empirical research on understanding the virtuous values of primary school-age children in literary works. A methodological research of the study has been provided, child responses have been evaluated, action has been taken. The results of the empirical research support the hypothesis. The study included 10 primary school students from Walmiera County X elementary School. The Bachelor's paper draws conclusions, has 7 attachments, plus 4 images and three tables. The amount of work is 71 pages and 66 literature and sources used. Keywords – moral values, literary works, personality.