Skolēnu kognitīvo prasmju veicināšana matemātikas mācībā 4.klasē
Author
Andersone, Ieva
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Jurgena, Inese
Date
2022Metadata
Show full item recordAbstract
Darba autore Ieva Andersone par sava bakalaura darba tēmu ir “’ SKOLĒNU KOGNITĪVO PRASMJU VEICINĀŠANA MATEMĀTIKAS MĀCĪBĀ 4.KLASEI”, jo autore darba procesā ar skolniekiem ir novērojusi – jo vairāk mācību procesā skolniekiem tiek piedāvāti dažādi atjautības uzdevumi, kuros nepieciešams izpildīt matemātiskas darbības, jo vieglāk viņiem ir atrisināt dažādas sadzīviskas problēmas. Šī darba temats ir saistīts ar to, kā veicināt bērna kognitīvo attīstību, meklējot iespējas alternatīvajā pedagoģijā. Šis temats ir aktuāls, jo arī šobrīd Latvijā tiek izstrādāta jauna mācīšanas pieeja – kompetenču pieeja, kas liecina par to, ka nepieciešams pilnveidot mācību procesu, lai veicinātu bērnu kognitīvo attīstību. Pētījuma mērķis: analizēt 4.klašu skolēnu kognitīvo prasmju veicināšanas iespējas matemātikas mācībā, apkopot iespējas skolēnu kognitīvās attīstības veicināšanā. Darbs sastāv no 54 lapaspusēm, kas ietver ievadu, trīs nodaļas, rezultātus un secinājumus. Darbā ietverti 13 attēli, 4 tabulas un 37 avoti, 1 pielikums. Darba pirmo un otro nodaļu veido teorija, savukārt darba trešajā nodaļā tiek aprakstīts veiktais pētījums- pamatojoties uz iegūto informāciju ir izdarīti secinājumi un izvirzīti priekšlikumi. Darba rezultātā darba autore secināja, ka ka kognitīvo prasmju attīstība sevī neietver tikai izziņas spējas (sajūtas, uztvere, domāšana, uzmanība, atmiņa, iztēle), bet arī tā palīdz attīstīties sociāli emocionālajā jomā, kurā bērns strādā ar informāciju, kas saistīta ar viņa emociju atpazīšanu un empātiju. Pedagoga uzdevums ir strādāt gan pie skolēna izziņas, gan pie sociālās attīstības. Jāuzsver, ka svarīgi ir ievērot skolnieka vecumposma attīstības un individuāls attīstības īpatnības, lai skolotājs varētu būt skolnieka atbalsts šajā attīstības procesā. Jāatdzīst, ka kognitīvo prasmju attīstības līmeni ietekmē vairāki faktori – vide, audzināšana, iedzimtība. Ar skolēnu kognitīvo prasmju attīstību cieši ir saistītas matemātiskās spējas, tās ir gribas, fiziskās, emocionālās un intelektuālās izpausmes, kuras nepieciešamas pielietot ikdienas dzīvē. The author of the work Ieva Andersone on the topic of her bachelor's thesis is "'PROMOTION OF STUDENTS' COGNITIVE SKILLS IN THE TEACHING OF MATHEMATICS IN THE 4TH CLASS", because the Author has observed in the process of working with the students - the more in the learning process the students are offered various ingenuity tasks in which it is necessary to perform mathematical operations, because it is easier for them to solve various household problems. The topic of this work is related to how to promote the child's cognitive development by looking for opportunities in alternative pedagogy. This topic is relevant, because a new teaching approach is currently being developed in Latvia - the competency approach, which shows that it is necessary to improve the learning process in order to promote children's cognitive development. The purpose of the research: to analyze the possibilities of promoting the cognitive skills of 4th grade students in the teaching of mathematics in M. Montessori's approach and to collect the possibilities of promoting the cognitive development of students. The work consists of 54 pages, which includes an introduction, three chapters, results and conclusions. The work contains 13 images, 4 tables and 37 sources, 1 appendixe. The first and second chapters of the work are made up of theory, while the third chapter of the work describes the conducted research - Based on the obtained information, conclusions have been made and proposals put forward. As a result of the work, the author of the work concluded that the development of cognitive skills does not only include cognitive abilities (feelings, perception, thinking, attention, memory, imagination), but also helps to develop in the socio-emotional area, where the child works with information related to his emotions. recognition and empathy. The teacher's task is to work both on the student's cognition and social development. It should be emphasized that it is important to respect the student's age and individual development characteristics so that the teacher can support the student in this development process. It must be recognized that the level of development of cognitive skills is influenced by several factors - environment, upbringing, heredity. Mathematical abilities are closely related to the development of students' cognitive skills, they are will, physical, emotional and intellectual expressions that need to be applied in everyday life.