Iekļaujošās izglītības organizēšana Mārupes novada pirmsskolās
Автор
Sinkeviča, Anete
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Nīmante, Dita
Дата
2022Metadata
Показать полную информациюАннотации
Darba autors: Anete Sinkeviča Darba vadītājs: Dr. paed., profesore Dita Nīmante Darba tēma: iekļaujošās izglītības organizēšana Mārupes novada pirmsskolās. Pētījuma mērķis: - izpētīt un empīriski pārbaudīt iekļaujošās izglītības īstenošanos Mārupes novada pirmsskolas izglītības iestādēs. Pētījuma jautājums. Kā īstenojas iekļaujošā izglītība (pieejamība, atbalsts bērniem ar speciālajām vajadzībām) Mārupes novada pirmsskolas izglītības iestādēs. Kā iekļaujošā izglītība tiek organizēta atbilstīgi normatīvam regulējumam? Pētījuma teorētiskajā daļā tiek analizēta iekļaujošās izglītības būtība, iekļaujošās izglītības organizācijas struktūra pirmsskolas izglītības iestādē. Tiek raksturoti iekļaujošās izglītības organizācijas normatīvie regulējumi. Pētījuma empīriskajā daļā izstrādāta aptaujas anketa Mārupes novada pirmsskolas izglītības iestadēm, lai pārbaudītu iekļaujošās izglītības īstenošanos Mārupes novada pirmsskolas izglītības iestādēs atbilstīgi normatīvo dokumentu prasībām. Anketas tiek pildītas sākotnēji 2021./22. un 2022./23.m.g. Izglītības iestādes vadītāji sniedza informāciju par šādiem jautājumiem - izglītojamo skaits, pieejamās mācību programmas izglītības iestādē, informācija par atbalsta komandu, kā arī citiem svarīgiem jautājumiem, kas saistīti ar iekļaujošās izglītības organizāciju. Apkopojot Mārupes pirmsskolas izglītības iestāžu vadītāju anketu atbildes, var secināt, ka vairākas pirmsskolas iestādes izjūt skolotāju asistentu, logopēdu, fizioterapeitu trūkumu. Var secināt, ka nevienā pirmsskolas izglītības iestādē nav pilnībā nokomplektēta atbalsta komanda, lielākas darba slodzes būtu jāpiešķir arī pirmsskolas iestāžu logopēdiem, jo šie speciālisti ir ļoti nepieciešami. Tātad Mārupes novada deputāti un izglītības pārvalde cenšas atrast nepieciešamās štata vienības, iekļaujošā izglītības iestādēs tiek organizēta un īstenota atbilstīgi normatīviem regulējumiem Atslēgas vārdi: iekļaujošā izglītība, bērni ar īpašām vajadzībām, pirmsskolas izglītības iestāde, atbalsta komanda, normatīvie dokumenti. Pētījuma apjoms: 73 lpp, 4 tabula, 12 attēli, 71 literatūras avots. Author of the work: Anete Sinkeviča Head of work: Dr. Professor Dita Nīmante Subject of work: Organising inclusive education in preschool of Marupe municipality. The aim of the study: to research and empirically test the implementation of inclusive education in the pre-primary education institutions of Marupe municipality. Research question. How is inclusive education implemented (accessibility, support for children with special needs) in preschool educational institutions of Marupe region.How is inclusive education organized according to the regulatory framework? The theoretical part of the study analyses the nature of inclusive education, the structure of inclusive education organisation in the pre-primary education institution. The regulatory frameworks of the inclusive education organisation are described. The empirical part of the study draws up a questionnaire for pre-school education institutions in Marupe municipality in order to check the implementation of inclusive education in pre-primary education institutions in Marupe municipality, in accordance with the requirements of the regulatory documents. Questionnaires were filled initially in 2021./22. and 2022./23. The principals of different educational establishments provided information on the following issues: the number of learners, available education programmes in the educational establishment, information on the support team, as well as other important issues related to the organisation of inclusive education. In compiling the questionnaire replies of the principals of Marupe preschools, it can be concluded that several preschool institutions are experiencing a lack of teacher assistants, speech therapists, physiotherapists. It can be concluded that there is no complete support team in any pre-primary education institution, higher workloads should also be granted to pre-school speech therapists, as these specialists are very needed. Therefore, the deputies of Marupe municipality and the education board are seeking to find the necessary state units, inclusive education institutions are organised and implemented according to regulatory frameworks. Key words: inclusive education, children with special needs, pre-primary education institution, support team, regulatory documents. Volume of study: 73 pages, 4 table, 12 images, 71 sources of literature