10. Klases skolēnu zināšanu pilnveide par latviešu valodas reģionālajiem paveidiem
Autor
Seile, Elza
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Vulāne, Anna
Datum
2022Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Diplomdarba 10. klases skolēnu zināšanu pilnveide par latviešu valodas reģionālajiem paveidiem mērķis ir pilnveidot 10. klases skolēnu zināšanas par latviešu valodas reģionālajiem paveidiem un veicināt cieņpilnu attieksmi pret latviešu valodu, izmantojot reģionālistikas jautājumu izpratnes sekmēšanai izstrādāto lingvodidaktisko materiālu. Diplomdarbā ir trīs nodaļas. Pirmajā nodaļā analizēta mācību satura izstrādei nepieciešamā lingvistiskā informācija, otrajā nodaļā raksturoti izmēģinājumdarbībā iesaistītās klases skolēni pedagoģiski psiholoģiskā aspektā, bet trešajā nodaļā aprakstīta didaktiskā materiāla izstrāde un aprobācija. Pētījuma rezultātā secināts, ka diplomdarba mērķis ir sasniegts: ir paplašinājušās un uzlabojušās skolēnu zināšanas par latviešu valodas dialektiem, izloksnēm un latgaliešu rakstu valodu, attīstīta prasme saskatīt dialektālās atšķirības un iegūt nepieciešamo informāciju, kā arī radīta interese par latviešu valodas reģionālo dažādību, kas kopumā veicināja arī cieņpilnas attieksmes veidošanos pret latviešu valodu. The goal of the thesis Improvement of 10th-grade students’ knowledge about regional types of Latvian language is to improve 10th-grade students’ knowledge about regional types of Latvian language and to promote a respectful attitude towards the Latvian language by using lingvodidactic material developed for comprehension the matters of regional studies. The thesis consists of three chapters. The first chapter includes an analysis of linguistic information necessary for the development of study contents. The second chapter describes students involved in trials from a pedagogically psychological aspect. The third chapter describes the development and approbation of didactic material. The study concludes that the goal of the thesis has been achieved: students’ knowledge about Latvian dialects, subdialects, and Latgalian written language has improved, their ability to distinguish dialectal differences and extract necessary information has been developed as well as interest in regional diversity of Latvian language has been created which has promoted respectful overall attitude towards the Latvian language.