Pirmsskolas pedagoga profesijas profesionālais prestižs Latvijā
Author
Drengere, Inga
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Mihno, Linda
Date
2022Metadata
Show full item recordAbstract
Maģistra darba “Pirmsskolas pedagoga profesijas profesionālais prestižs Latvijā” ietvaros darba autore teorētiskajā daļā sniedz skaidrojumu, kas ir profesionālais prestižs, izrietot no literatūras analīzes, izvirza savu definējumu profesionālā prestiža jēdzienam, apraksta, kādi faktori veido un ietekmē profesionālā prestižu, kā arī analizē pedagogiem nepieciešamās kompetences darbā ar pirmsskolas un skolas līmeņa izglītojamiem, lai noskaidrotu, vai pastāv atšķirība starp nepieciešamajām kompetencēm pirmsskolas un skolas līmeņa pedagogiem mācību darba organizēšanai. Lai noteiktu, vai pastāv būtiskas atšķirības mācību darba plānošanas, organizācijas un izvērtēšanas procesos starp pirmsskolas un skolas izglītības līmeņa pedagogu darbu, darba autore empīriskās daļas ietvaros salīdzina Ministru kabineta izstrādātās pirmsskolas izglītības vadlīnijas ar pamatizglītības un vispārējās vidējās izglītības mācību standartu. Empīriskā daļa papildināta ar aptauju, kuras mērķis ir noskaidrot sabiedrības nostāju pret pirmsskolas un skolas izglītības līmeņa pedagogu veicamajiem darba pienākumiem un nepieciešamo kompetenču līmeni darbā ar noteiktā izglītības posma izglītojamiem. Aptaujā piedalījās 129 respondenti dažādās vecuma grupās. Iegūtie dati liecina par to, ka nepastāv būtiskas atšķirības starp pirmsskolas un skolas līmeņa pedagogiem nepieciešamām kompetencēm, jo gan pirmsskolas, gan pamata un vispārējās vidējās izglītības posmā pedagogiem nepieciešamas vienlīdzīgas kompetences. As part of the master's thesis "Professional prestige of the profession of preschool teacher in Latvia", the author of the thesis provides an explanation of what professional prestige is in the theoretical part, based on the analysis of the literature, puts forward her own definition of the concept of professional prestige, describes what factors shape and influence professional prestige, and also analyzes the necessary requirements for educators. competences in working with preschool and school-level learners, in order to find out whether there is a difference between the necessary competences of preschool and school-level educators for the organization of teaching work. In order to determine whether there are significant differences in the planning, organization and evaluation processes of teaching work between the work of preschool and school level pedagogues, the author of the paper compares the preschool education guidelines developed by the Cabinet of Ministers with the teaching standard of primary education and general secondary education within the empirical part. The empirical part is supplemented with a survey, the purpose of which is to find out the public's attitude towards the work duties performed by pedagogues of preschool and school education level and the necessary level of competence in working with learners of a certain stage of education. 129 respondents in different age groups took part in the survey. The obtained data show that there are no significant differences between the competences required for pre-school and school-level educators, as educators need equal competences in both pre-school, basic and general secondary education.