11. Klases skolēnu publicistikas tekstu izstrādes prasmes attīstīšanas iespējas latviešu valodas stundās
Autor
Ferdanska, Sintija
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Vulāne, Anna
Datum
2022Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Diplomdarba 11. klases skolēnu publicistikas tekstu izstrādes prasmes attīstīšanas iespējas latviešu valodas stundās izvirzīts mērķis ir aprobēt izstrādāto lingvodidaktisko materiālu un pārliecināties par tā piemērotību 11. klases skolēnu stilistikas prasmju attīstīšanai, strādājot ar publicistikas stila žanriem – reklāmu un reklāmrakstu. Publicistikas stils ir sava veida sabiedrības valodas spogulis, par aktuālu problēmu kļūst publicistikā lietota valodas kvalitāte. Pētījumā tiek meklēta atbilde uz jautājumu, kā attīstīt skolēnu prasmi veidot konkrētus publicistikas stila žanru tekstus, veicinot stilistikas jautājumu un literārās valodas līdzekļu pilnīgāku izpratni, lai pētot, analizējot un sadarbojoties, ir saturiski un stilistiski veiksmīgi atveidota autore iecere. Diplomdarba trīs nodaļās sniegts ieskats teorētiskajās atziņās, kas aktuālas un būtiskas pētāmās problēmas aspektā, pamatota lingvodidaktiskā materiāla atlase, izstrāde un aprobācija, raksturota pedagoģiskā izmēģinājumdarbība un analizēti iegūtie rezultāti. Analizējot skolēnu noslēguma darbus, tika secināts, ka darba mērķis sasniegts daļēji. Skolēni prot izvēlēties un izmantojot iederīgus valodas līdzekļus, lai pēc iespējas precīzāk izteiktu autora ieceri. Skolēni izrādīja interesi apgūt stilistikas prasmes, kā arī atzina, ka šīs prasmes var noderēt kādā no izvēlētajām nākotnes profesijām, kuras piedāvā Rīgas X profesionālā vidusskola. No otras puses, konstatējošā darba rezultātus ietekmēja skolēnu nepilnīgās zināšanas teksta struktūras un pareizrakstības jautājumos. Pielikumos apkopoti didaktiskajā materiālā ietverto darba lapu paraugi, mācību stundu konspekti, dažādi vizuālie materiāli, skolēnu darbi, kā arī aptaujas anketas. Pētījums var būt noderīgs latviešu valodas skolotājiem un citiem interesentiem. Diplomdarba apjoms – 118. lpp. Atslēgvārdi: funkcionālais stils, publicistikas valodas stils, reklāma, reklāmraksts, valodas līdzekļi, latviešu valoda, valodas didaktika, vidusskola. The aim of the diploma work Possibilities of developing journalistic text elaboration skills of 11th-grade students in Latvian language classes is to approbate the developed linguo-didactic material and to ascertain its suitability for evolving the stylistic skills of 11th-grade students by working on journalistic genres such as advertisement and advertorial article. The journalistic language style is a peculiar mirror of the language of society, the quality of the language used in journalism becomes a topical problem. The study is searching for an answer to the question, of how to develop students' skills to create concrete journalistic genre texts, by promoting the understanding of stylistic issues and the means of literal language, so that by researching, analyzing, and cooperating, the intention of the author has been successfully and substantively fulfilled. In the three sections of the diploma work, there is an insight into theoretical cognitions that are topical and relevant in the aspect of the viewed problem, justification of the selected didactic material, its development, and approbation of described the pedagogical action, and analysed the results. During the research, it was concluded that the aim of the paper was achieved only partially. Students know how to choose and use suitable language means to successfully fulfill the author's intention. The students showed curiosity in learning stylistic skills and also admitted the knowledge can be useful in one of the chosen future professions offered by the Riga X Vocational Secondary School. On the other hand, the results of the final work were affected by students' incomplete knowledge of text structure and spelling. Examples of worksheets that have been used in the didactic material, student works, and summaries of lessons, as well as survey questionnaires, are in the appendices. The research can be useful for teachers of the Latvian language and for people with other interests. The diploma work consists of 118 pages. Keywords: functional style, journalistic language style, advertisement, advertising article, language means, Latvian language, language-didactics, secondary school.