Pašvadītas mācīšanās sekmēšana jaunākajā pirmsskolas posmā darbībās ar rotaļlietām
Author
Ose, Justīne
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Vigule, Dagnija
Date
2023Metadata
Show full item recordAbstract
Autores kvalifikācijas darba nosaukums ir “Pašvadītas mācīšanās sekmēšana jaunākajā pirmsskolas posmā darbībās ar rotaļlietām”. Pētījuma mērķis ir teorētiski un praktiski izzināt kad darbības ar rotaļlietām sekmē pašvadītu mācīšanos jaunākajā pirmsskolas posmā. Pētījuma uzdevumi: 1)Analizēt pedagoģiskās un psiholoģiskās atziņas par bērna attīstību un mācīšanos; 2)Raksturot jaunākā pirmskolas posma bērnu pašvadītu mācīšanos darbībās ar rotaļlietām; 3)Teorētiski un praktiski izzināt darbības ar rotaļlietām, kas sekmē pašvadītas mācīšanās attīstību; 4)Analizēt iegūtos datus. Kvalifikācijas darbs sevī ietver teorētisko un empīrisko daļu. Teorētiskā daļa pamatojoties uz G. Svences (1999), Ē. Kalvāna (2018), R. Fišera (2005), A. Fāberes un E. Mazlišas (2021), H. Montgomerijas (2018), S. Deivisas (2020), T. Sedlina (2007), Zimmerman (1990), H. de Boer un A. Bergstra un D. Kostons (2012) un citu autoru atziņām, tika analizēta jaunākā pirmsskolas posma bērnu attīstība un mācīšanās, raksturota bērna pašvadīta mācīšanās ar rotaļlietām. Ņemot vērā atziņas, tika secināts, ka jaunākā pirmsskolas posma bērniem rotaļas ir vitāli svarīgas bērnu attīstībai. Vidē, kurā tiek piedāvātas dažādas aktivitātes nodrošina augstākā līmeņa smadzeņu procesu attīstību. Jaunākajā pirmsskolas posmā bērniem vēlams piedāvāt aktivitātes, ar kurām sekmēt: skatiena un roku kustību koordinēšanu; taustes izjūtas un atšķiršanas trenēšanai; mūzikas; kustības; valodas; mākslas/pašizpausmes; pašaprūpes un rūpes par vidi prasmes. Empīriskajā daļa tika novērotas un vērtētas bērnu pašvadītas mācīšanās prasmes darbībās ar rotaļlietām pētījuma sākumā. Pētījuma laikā modelētas darbības ar rotaļlietām, radīta mācību vidi un mērķtiecīgi virzītas bērna darbības, lai sekmētu pašvadītas mācīšanās attīstību. Pētījuma beigās veikta atkārtota bērnu novērošana un vērtēšana, apkopoti pētījumā gūtie rezultāti un izdarīti secinājumi. Tika rasta atbilde uz pētījuma jautājums: kad darbības ar rotaļlietām sekmētu pašvadītas mācīšanās attīstību. Kvalifikācijas darbs sastāv no ievada, 2 nodaļām un 6 apakšnodaļām, tajās ietverti 13 attēli, 6 tabulas, izmantoti 24 literatūras avoti. Darba apjoms 36 lappuses. Atslēgas vārdi: pašvadīta mācīšanās, darbības ar rotaļlietām, modelēšana, vide, virzība. The title of the author's qualification thesis is " Activity related self-learning with toys for young preschoolers ". The aim of the research is to find out theoretically and practically when activities with toys contribute to self-directed learning in the youngest preschool stage. Research tasks: 1) Analyze pedagogical and psychological knowledge about child development and learning; 2) Describing the self-directed learning of younger preschool children in activities with toys; 3) Learn theoretically and practically activities with toys that contribute to the development of self-directed learning; 4) Analyze the obtained data. The qualification work includes the theoretical and empirical part. The theoretical part is based on G. Svences (1999), Ē. Kalvānas (2018), R. Fischer (2005), A. Faber and E. Mazliš (2021), H. Montgomery (2018), S. Davis (2020), T. Sedlin (2007), Zimmerman (1990), H de Boer and A. Bergstra and D. Kostons (2012) and other authors' findings, the development and learning of younger preschool children were analyzed, the child's self-directed learning with toys was characterized. Taking into account the findings, it was concluded that play for younger preschool children is vital for children's development. An environment where various activities are offered ensures the development of higher level brain processes. In the youngest preschool stage, it is desirable to offer children activities that promote: coordination of gaze and hand movements; for training sense of touch and discrimination; music; movements; languages; art/self-expression; self-care and environmental care skills. In the empirical part, at the beginning of the study, children's self-directed learning skills in activities with toys were observed and evaluated. During the research, activities with toys were modeled, a learning environment was created and the child's activities were purposefully directed in order to promote the development of self-directed learning. At the end of the study, repeated observation and evaluation, the results obtained in the study were summarized and conclusions were drawn. The answer to the research question was found. The qualification thesis consists of an introduction, 2 chapters and 6 subsections, they contain 13 pictures, 6 tables, 24 literary sources are used. The volume of work is 36 pages. Keywords: self-directed learning, toy activities, modeling, environment, direction.