Pašizteikšanās sekmēšana vidējā pirmsskolas vecuma bērniem vizuālajā mākslā
Author
Priede, Gunta
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Randoha, Antra
Date
2023Metadata
Show full item recordAbstract
Kvalifikācijas darba tēma: Pašizteikšanās sekmēšana vidējā pirmsskolas vecuma bērniem vizuālajā mākslā. Darba autors: Gunta Priede. Darba mērķis: teorētiski un praktiski noteikt pirmsskolas vecuma bērnu pašizteikšanās sekmēšanas iespējas vizuālajā mākslā. Kvalifikācijas darbs sastāv no divām daļām- teorētiskās un empīriskās. Darba teorētiskajā daļā tika veikta zinātniskās literatūras analīze, lai izzinātu dažādu autoru atziņas par pašizteikšanos, vizuālās mākslas raksturojumu pirmsskolā, pedagoģiskajiem un psiholoģiskajiem nosacījumiem pašizpausmes sekmēšanā un bērnu attīstības raksturojumu temata ietvaros. Empīrikajā daļā tika veikts pētījums par vidējā pirmsskolas vecuma bērnu pašizteikšanās sekmēšanas iespējām vizuālajā mākslā. Pētījums norisinājās vienas pirmsskolas grupas ietvaros. Pētījumā piedalījās 10 vidējā pirmsskolas vecuma bērni. Pētījuma ietvaros tika veikta novērošana, pedagogu anketēšana, bērnu pašizpausmes kritēriju un radošo darbu analīze. Pētījumā tika pierādīta hipotēze, ka, vidējā pirmsskolas vecuma bērnu pašizteikšanās vizuālajā mākslā tiek sekmēta, ja: 1. bērni savās radošajās izpausmēs praktiski un emocionāli tiek atbalstīti no audzinātāju un vecāku puses; 2. rotaļnodarbībās bērna radošajai darbībai netiek uzlikti stingri izpildes nosacījumi, tiek dota iespēja darboties ārpus noteiktās tematikas, sev pieņemamā tempā; 3. arī ārpus rotaļnodarbībām bērnam ir brīvi pieejami vajadzīgie materiāli, lai darbotos radoši pēc paša iniciatīvas. Atslēgvārdi: pašizteikšanās, neverbālā komunikācija, sekmēšana, vizuālā māksla, vidējais pirmsskolas vecums, pirmsskola. Darbā: 46 lappuses, 6 attēli, 8 tabulas, 4 pielikumi, 49 literatūras avoti. Subject of qualification work: promoting self-expression in the visual arts of secondary pre-school children. Author of the work: Gunta Priede. Objective of the work: to define theoretically and practically the possibilities for promoting self-expression in the visual arts of pre-school children. The qualification work consists of two parts, theoretical and empirical. In the theoretical part of the work, an analysis of the scientific literature was performed in order to ascertain the knowledge of different authors regarding self-expression, characterisation of visual art in pre-school, pedagogical and psychological conditions in promoting self-expression and within the scope of the topic of child development characterisation. In the empirical part, a study was carried out on the possibilities for promoting the self-expression of middle pre-school children in the visual arts. The study took place within one pre-school group. The study included 10 middle preschool children. As part of the study, monitoring, teacher questionnaires, analysis of children's self-expression criteria and creative work were carried out. The study demonstrated the hypothesis that, in the visual arts of middle pre-school children, self-expression is encouraged if: 1. children are supported practically and emotionally by their educators and parents in their creative expressions; 2. the exercise does not impose strict performance conditions on the creative activity of the child, allows it to operate outside a given theme at a pace acceptable to it; 3. also outside the exercise, the child has free access to the material necessary to act creatively on his own initiative. Keywords: self-expression, non-verbal communication, promotion, visual arts, average preschool age, preschool. At work: 46 pages, 6 images, 8 tables, 4 attachments, 49 literature sources