Mutes dobuma primārā profilakse pirmsskolas vecuma bērniem
Author
Kļava, Evita
Co-author
Latvijas Universitāte. Medicīnas fakultāte
Advisor
Apine, Elita
Date
2023Metadata
Show full item recordAbstract
Bakalaura darba tēma: “Mutes dobuma primārā profilakses pirmsskolas vecuma bērniem”. Tēmas aktualitāte: Mutes dobumu veselība ir daļa no ikviena cilvēka kopējā veselības stāvokļa, kas sevī ietver ne tikai skaistu smaidu, bet arī stājas un runas veidošanos, spēju košļāt, norīt, sajust garšu, veidot sejas izteiksmes. Rūpes un pareizi mutes dobuma kopšanas paradumi jāveido jau agrā bērnībā. Profilakse un agrīna diagnostika veicina mutes dobuma traucējumu- kariesa ārstēšanu. Tieši zobu kariess Pasaules Veselības organizācijas izplatītāko slimību sarakstā ieņem sesto vietu. Darba mērķis: noskaidrot mutes dobuma primāro profilaksi pirmsskolas vecuma bērniem. Pētniecības uzdevumi: 1.apkopot un analizēt literatūru, rekomendācijas, kas nosaka mutes dobuma profilakses pasākumus, kuri attiecas uz pirmsskolas vecuma bērniem; 2.analizēt D. Oremas māszinību teoriju; 3.izstrādāt pētījuma instrumentu – strukturēta intervija; 4.veikt intervijas ar pirmskolas vecuma bērnu vecākiem; 5.apkopot pētījumā iegūtos datus; 6.izdarīt secinājumus un izstrādāt priekšlikumus. Pētniecības jautājums: kāda ir mutes dobuma primārā profilakse pirmsskolas vecuma bērniem? Pētniecības metode: kvalitatīvs pētījums. Pētniecības instruments: strukturēta intervija. Pētījuma rezultāti: tika intervēti 15 respondenti, kuru bērni ir vecumā no 1,5 līdz 7 gadu vecumam. Tika iegūtas atbildes uz intervijas jautājumiem, veidoti secinājumi priekšlikumi un atbildēts kāda ir mutes dobuma primārā profilakse pirmsskolas vecuma bērniem. Atslēgvārdi: mutes dobums, primāra profilakse, pirmsskolas vecuma bērni. Topic of bachelors thesis: “Primary prevention of oral cavity in preschool children”. Relevance of the topic: The health of oral vavity is a part of the general state of health of every person, which includes not only a beautiful smile, but also the formation of posture and speech, the ability to chew, swalloa, taste, and make facial expressions. Caring and proper oral care habits should be instilled at an early age. Prevetion and early diagnosis contribute to the treatment of oral cavity disorders – caries. It is dental caries that ranks sixth in the World Health Organizations list on common diseases. The aim of the work: to find out the primary prevention of the ora; cavity in preschool children. Research tasks: 1)summarize and analyze the literature, recommendations that define the oral cavity preventive measures that apply to children of preschool age; 2)analyze D. Orems nursing theory; 3)develop a research tool – a structured interview; 4)conduct interviews with parents of preschool chlidren; 5)summarize the data obtained in the study; 6)draw conclusioms and develop prososals. Research question: What is the primary prevention of oral cavity in preschool children? Research method: qualitative study. Research instrument: structured interview. Research results: 15 respondents whose children are aged between 1,5 and 7 years werw interviewed. Answers to the interview questions were obtained, conclusions and proposals were made, and the primary prevention on oral caity in preschool childre was answered. Keywords: oral cavity, primary prevetion, preschool children.