Rīgas centrālās stacijas savienojums ar starptautisko lidostu “Rīga” un tā integrācija Pārdaugavas pilsētvidē
Author
Gibze, Madara
Co-author
Latvijas Universitāte. Ģeogrāfijas un Zemes zinātņu fakultāte
Advisor
Cimdiņš, Rūdolfs
Date
2023Metadata
Show full item recordAbstract
Darbā analizēta Rail Baltica Rīgas centrālās dzelzceļa stacijas un lidostas „Rīga” savienojuma izstrādes vēsture un pieņemtie lēmumi kontekstā ar ātrvilcienu trašu plānošanas principiem pilsētvidē un to projektu integrācijas piemēriem pasaulē, kā arī visu līmeņu plānošanas dokumentiem un spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem. Analīzes rezultātā shematiski ieskicēts lidostas atzara bāzes variants saskaņā ar Rīgas domes Pilsētas attīstības departamenta izdotajiem sākotnējiem nosacījumiem, kurā zaudējumi ir pārsvarā pār ieguvumiem, tādēļ tālāk tiek piedāvāts kompromisa variants, respektējot lēmumu ātrgaitas dzelzceļa trasi izbūvēt caur pilsētu. Darba rezultātā secināts, ka Rīgas loka labākā iespējamā alternatīva būtu 1520mm dzelzceļa līnijas modernizēšana un pagarināšana no Imantas līdz Lidostai, kas varētu būtiski samazināt Rail Baltica projekta izmaksas un maršruta laiku, pasargājot pilsētvidi no ātrgaitas dzelzceļa negatīvās sociālās un vides ietekmes. The paper analyses the development history of the Rail Baltica Riga Central Railway Station and Riga Airport connection and the decisions made in the context of the planning principles of high-speed train tracks in the urban environment and examples of their project integration in the world, as well as planning documents of all levels and valid regulations. As a result of the analysis, the base option of the airport branch has been schematically outlined in accordance with the initial conditions issued by the Riga City Council Department of City Development, in which the losses outweigh the gains, therefore a compromise option is offered below, respecting the decision to build a high-speed railway line through the city. As a result of the work, it was concluded that the best possible alternative of the Riga circle would be the modernization and extension of the 1520 mm railway line from Imanta to the Airport, which could significantly reduce the Rail Baltica project costs and route time, protecting the urban environment from the negative social and environmental impact of the high-speed railway.