Veselībpratības rāmējumi sabiedriskajos medijos (“LTV1”, “LR1”, “LSM.LV”) laika periodā no 2018. gada līdz 2023. gadam
Autor
Krūmiņa, Laura
Co-author
Latvijas Universitāte. Sociālo zinātņu fakultāte
Advisor
Zitmane, Marita
Datum
2023Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Bakalaura darbs “Veselībpratības rāmējumi sabiedriskajos medijos (“LTV1”, “LR1”, “LSM.LV”) laika periodā no 2018. gada līdz 2023. gadam” mērķis ir izpētīt, kādi rāmējumi tika izmantoti “LTV1”, “LR1”, “LSM.LV” publikācijās par veselībpratību, izmantojot mediju dienaskārtības un rāmējuma teorijas. Sabiedrisko mediju publikācijas tika meklētas pēc atslēgvārdiem “veselībpratība”, “veselības pratība”, “zināšanas par veselību / veselības jomu”, “izpratne par veselību” un “veselības mācība”. Darba teorētiskā daļa veido: veselībpratības definīcijas, modeļu un līmeņu skaidrojums, rāmējuma teorijas raksturojums un pielietojums, rāmēšanas process un mediju rāmējumi, dienaskārtības raksturojums un mediju dienaskārtības teorija, tika iekļauts arī sabiedrisko mediju lomas nozīme, Latvijas sabiedrisko mediju pamatprincipi un finansēšana, un komunikācija. Metodoloģija sastāv no kvantitatīvās un kvalitatīvās kontentanalīzes, un rāmējuma analīzes. Pētījuma rezultāti liecina, ka mediju dienaskārtībā ir iekļautas tēmas par veselībpratību, bet nepietiekamā daudzumā, lai varētu secināt, ka šis temats tiešām ir aktuāls lielākajai sabiedrības daļai. The aim of the bachelor’s thesis “Health literacy framing in Latvian Public Broadcasting (“LTV1”, “LR1”, “LSM.LV”) in the period from 2018 till 2023” The aim is to identify the frames used in LTV1, LR1, LSM.LV publications on health literacy using media agenda and framing theories. The publications were searched for the keywords "healthliteracy", "health literacy", " knowledge about health/health area", "health awareness" and "health education". The theoretical part of the thesis consists of the definition of health literacy, explanation of models and levels, description and application of framing theory, framing process and media framing, description of agenda and media agenda theory, the role of public service media, basic principles of Latvian Public Broadcasting media and their financing, and communication. The methodology consists of quantitative and qualitative content analysis and framing analysis. The results show that health literacy is on the media agenda, but not in sufficient numbers to conclude that it is really relevant to the majority of the population.