Depozītizglītības loma uz politiku nespējīga subjekta izveidē Paulu Freiri darbā “Apspiesto pedagoģija” un Hannas Ārentes darbā “Totalitārisma izcelsme”
Author
Zemītis, Edgars
Co-author
Latvijas Universitāte. Vēstures un filozofijas fakultāte
Advisor
Šimfa, Elvīra
Date
2023Metadata
Show full item recordAbstract
Vairumu spēju, tostarp spēju iesaistīties politikā, cilvēki mūsdienās sākotnēji attīsta mācību iestādēs, kuru uzdevums ir sniegt cilvēkam izglītību, kam vajadzētu dot iespēju tam patstāvīgi vadīt savu dzīvi. Nereti izglītības iestādēs tiek īstenots izglītošanas veids, kuru P. Freiri dēvē par depozītizglītību. Šajā bakalaura darbā aprakstīšu to, kā šāds izglītības veids var izveidot uz politiku nespējīgus subjektus un ietekmēt cilvēka spējas iesaistīties politiskos procesos. Šo jēdzienu izvērsīšu galvenokārt balstoties H. Ārentes darba “Totalitārisma izcelsme” atziņās, kurā viņa raksturo totalitāru sistēmu veidošanās nosacījumus, tostarp subjektus, kas ir šo sistēmu pamatā. Most people’s abilities, including the ability to engage in politics, are nowadays initially developed in educational institutions which aim to educate people in order to give them the necessary tools for leading an independent life. Often in educational institutions the main way of teaching is by using the banking model of education as defined by P. Freiri. In this thesis I will describe how this model of education can impact a person’s ability to take part in political processes and form a subject that is incapable of political action. I will flesh out this term mainly by basing my clarifications on H. Arendt’s “The Origins of Totalitarianism”, where she explains what requirements must be met for a totalitarian rule to exist, including the characterization of subjects underlying these systems.