Akadēmiskā godīguma izpratne un ievērošana: Latvijas zinātnes universitāšu studentu mācīšanās pieredzes analīze
Author
Graudiņš, Jēkabs
Co-author
Latvijas Universitāte. Sociālo zinātņu fakultāte
Advisor
Pakalna, Daina
Date
2024Metadata
Show full item recordAbstract
Pret akadēmiskā godīguma ievērošanu augstākajā izglītībā izturas aizvien stingrāk, jo tehnoloģiskās iespējas dažādot neatļautos palīglīdzekļus pieaug. Latvijā akadēmiskais godīgums ir svarīgs izglītības kvalitātei, tomēr studentu izpratne par akadēmisko godīgumu studiju procesā ir maz pētīta. Neskatoties uz iekšējiem normatīvajiem dokumentiem, kas nosaka akadēmiskā godīguma prasības un pārkāpumu izskatīšanu, akadēmiskā vidē joprojām aktuāls ir jautājums, kā veicināt akadēmiskā godīguma stiprināšanu. Problēma ir negodīgas rīcības dēļ pazemināta izglītības kvalitāte, kas apdraud absolventu kompetenci. Bakalaura darbam “Akadēmiskā godīguma izpratne un ievērošana: Latvijas zinātnes universitāšu studentu mācīšanās pieredzes analīze” izvirzīts mērķis: izpētīt Latvijas zinātnes universitāšu studentu mācīšanās pieredzi, lai noskaidrotu to, kā viņi izprot un ievēro akadēmisko godīgumu. Par teorētisko bāzi izmantotas Lorenca Kolberga Morālās attīstības teorija un Džeka Mezirova Transformatīvā mācīšanās teorija. Pētījumā izmantota jauktā tipa pētījuma stratēģija. Kvantitatīvā metode – studentu anketēšana un kvalitatīvās metodes – iekšējo normatīvo aktu analīze, mācībspēku un eksperta intervijas. Pētījumā rezultāti liecina, ka Latvijas zinātnes universitāšu iekšējie normatīvie akti nosaka akadēmiskā godīguma ievērošanas prasības, tomēr studentu izpratne par to ir atšķirīga. Biežākie akadēmiskā godīguma pārkāpumi ir špikošana un plaģiātisms. Lai veicinātu akadēmisko godīgumu, nepieciešama pastāvīga izglītošana, skaidras prasības un tehnoloģiju atbildīga lietošana. Akadēmiskā godīguma ievērošana ir kritiska izglītības kvalitātes nodrošināšanai un studentu profesionālajām iespējām. Pētījumā izstrādātie secinājumi un ieteikumi veicina izpratni par akadēmiskā godīguma lomu un piedāvā ieteikumus tā stiprināšanai. Academic integrity in higher education is being increasingly scrutinized as the technological possibilities for diversifying unauthorized aids grow. Academic honesty is crucial for the quality of education, but students' perceptions of academic honesty in the study process have been little explored in Latvia. Despite internal normative documents setting out requirements for academic integrity and the handling of misconduct, how to promote academic integrity in academia remains a pressing issue. The problem is that the quality of education is lowered as a result of dishonest behavior, which undermines the competence of graduates. The aim of the bachelor's thesis "Understanding and Adherence to Academic Integrity: An Analysis of the Learning Experience of Students from Research Universities in Latvia" is to study the learning experiences of students from research universities in Latvia to discover their understanding and adherence to academic integrity. The theoretical framework covers Lorenz Kolberg's Moral Development Theory and Jack Mezirow's Transformative Learning Theory. A mixed-method research strategy encompasses quantitative – survey for students, qualitative – analysis of internal normative acts and interviews with teaching staff and an expert. The study shows that the internal normative acts define the requirements of academic integrity. However, students' understanding of it varies. The most frequent violations of academic integrity are cheating and plagiarism. Promoting academic integrity requires ongoing education, clear expectations, and responsible use of technology. Adherence to academic integrity is critical to the quality of education and the professional opportunities of students. The findings of this study contribute to understanding the role of academic integrity and offer suggestions for strengthening it.