Bērnu domāšanas attīstība didaktiskajās spēlēs 3-4 gadu vecumā
Autor
Hackeviča, Neonila
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Zīriņa, Tija
Datum
2024Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Kvalifikācijas darba tēma: Bērnu domāšanas attīstība didaktiskajās spēlēs 3-4 gadu vecumā. Darba autore: Neonila Hackeviča Darba zinātniskā vadītāja: Profesore, Dr. Psych. Tija Zīriņa Pētījuma mērķis: Teorētiski izzināt un praktiski pārbaudīt 3-4 gadīgu bērnu domāšanas attīstību didaktiskajās spēlēs. Darbs sastāv: No teorētiskās daļas, kura balstās uz tādiem zinātniekiem kā Žans Piažē, Ļevs Vigotskis, kā arī citiem psihologiem un pedagogiem, kā Kerols Izards, Tonijs Bjūzens, Daniels Goulmens, Sandra Sebre, Anika Miltuze un citu atziņām. Empīriskā daļa sastāv no pētījuma par 3 - 4 gadīgu bērnu domāšanas attīstības pilnveidi didaktiskajās spēlēs, kur bērni tika novēroti un protokolēti pirms un pēc izmēģinājumdarbības, kā arī tika veikta iegūto datu analīze. Pētījuma rezultāti pierādīja, ka veidojot didaktiskās spēles atbilstoši bērnu spējām, vajadzībām un interesēm, kā arī pedagogam iesaistoties didaktisko spēļu gaitā, tiek veicināta bērnu domāšanas attīstība. Tika pierādīts, ka bērni ar prieku iesaistās mācību procesā, kurš ir veidots uz didaktiskā spēļu pamata, tādā veidā ļaujoties, pētījuma gaitā, pilnveidot bērnu domāšanas spējas, taču tika arī secināts, ka šāda pētijuma termiņam jābūt garākam par vienu pilnu mēnesi, jo pētījuma laika posms – viens mēnesis, bija pārāk īss, lai aptvertu visus kritēriju punktus, kuri bija izvirzīti novērošanas protokolā. Empīriskajā daļā tika veikta pedagogu anketēšana, kur tika aptaujāti 32 pirmsskolas izglītības iestāžu pedagogi ar mērķi noskaidrot pedagogu viedokli par spēju attīstīt 3-4 gadu vecu bērnu domāšanas spējas ar didaktisko spēļu palīdzību. Rezultāti parādija, ka ievērojami lielākā pedagogu daļa uzskata, ka didaktiskās spēles veicina bērnu domāšanas attīstību, izmantojot atbilstošas metodes un mācību stilu, ņemot vērā bērnu individuālās spējas un vajadzības. Kā arī, ievērojami liels pārsvars uzskata, ka pedagogs spēlē lielu lomu, piedaloties didaktisko spēļu spēlēšanā kopā ar bērnu, un bērna domāšanas spējas attīstās labāk nekā, spēlējot tās vienam pašam. Darba apjoms: Darbā ietilpst 11 tabulas, 36 attēli, 4 pielikumi. Darbā izmantoti 36 literatūras avoti, no kuriem 4 avoti ir interneta resursi un 32 avoti ir zinātniskā literatūra. Darbs sastāv no 69 lapaspusēm. The topic of qualifying work: developing children's thinking in didactic games at 3-4 years old. Author of the work: Neonila Hackevica Scientific Head of Labor: Profesor, Dr. Psych. Tija Zīriņa Objective of the study: to theoretically investigate and practically test the development of the thinking of 3-4-year-olds in didactic games. The work consists of: From the theoretical part, which draws on scholars such as Jean Piaget, Lev Vygotsky, as well as other psychologists and educators such as Kerola Izzard, Tony Beuzen, Daniel Goulman, Sandra Sebre, Anika Miltuze and others. The empirical part consists of a study on developing the mindset of 3 - to 4-year-olds at didactic games, where children were observed and recorded before and after the trial, as well as an analysis of the resulting data. The results of the study demonstrated that developing didactic games according to children's abilities, needs and interests, as well as involving the educator in the course of didactic games, contributes to the development of children's thinking. Children were shown to be happy to engage in a learning process based on didactic games, thus allowing themselves to develop children's thinking skills during the course of the study, but it was also concluded that the duration of such research should be longer than one full month, as the study period of one month was too short to cover all the criteria points set out in the follow-up protocol. In the empirical part, a teacher questionnaire was carried out, where 32 pre-school teachers were interviewed with the aim of clarifying teachers' views on the ability to develop the thinking abilities of 3-4 year olds through didactic games. The results show that a significantly higher proportion of educators believe that didactic games contribute to the development of children's thinking through appropriate methods and learning styles, taking into account children's individual abilities and needs. As well as, a remarkably overwhelming preference is that an educator plays a big part in playing didactic games with a child, and a child's thinking abilities develop better than playing them on their own. Working components: work includes 11 tables, 36 images, 4 attachments. The work uses 36 literary sources, of which 4 are Internet resources and 32 are scientific literature. The work consists of 69 pages.