Dzimumu atšķirības emocionālās vardarbības novērtējumā un to saistība ar emociju apzināšanos un laimes izjūtu
Author
Pīrāga, Alise
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Pirsko, Laura
Date
2024Metadata
Show full item recordAbstract
Pētījuma mērķis bija noskaidrot, vai pastāv statistiski nozīmīgas atšķirības emocionālās vardarbības novērtējumā starp dzimumiem un kādas saistības pastāv starp emocionālās vardarbības novērtējumu, emociju apzināšanos un laimes izjūtu. Pētījumā piedalījās 289 respondenti vecumā no 18 līdz 75 gadiem – 198 sievietes, 90 vīrieši un 1 cita dzimuma pārstāvis. Pētījumā tika izmantota Emocionālās vardarbības situāciju aptauja, Emociju apzināšanās aptauja (Emotion awareness questionnaire, Rieffe et al., 2008) un Subjektīvās laimes skala (Subjective happiness scale, Lyubomirsky & Lepper, 1999). Atklātas statistiski nozīmīgas atšķirības emocionālās vardarbības novērtējumā starp dzimumiem, kā arī saistības starp dzimumu, emociju apzināšanos un emocionālās vardarbības novērtējumu. Emociju apzināšanās prognozē emocionālās vardarbības novērtējumu. Atslēgas vārdi: emocionālās vardarbības novērtējums, emociju apzināšanās, laimes izjūta The aim of this research was to explore whether there is a statistically significant difference between genders in emotional abuse assessment and what correlations are there among emotional abuse assessment, emotional awareness and subjective well-being. 289 participants aged 18 to 75 years took part in the research – 198 women, 90 men and 1 person of an other gender. Measures used in this research were Situations of emotional abuse questionnaire, Emotion awareness questionnaire (Rieffe et al., 2008) and Subjective happiness scale (Lyubomirsky & Lepper, 1999). Statistically significant difference was found in emotional abuse assessment between genders as well as correlations among gender, emotional awareness and emotional abuse assessment. Emotional awareness predicted emotional abuse assessment. Key words: emotional abuse assessment, emotional awareness, subjective well-being