Vardarbības situāciju, vardarbības pieredzes un pusaudžu uzvedības pašnovērtējuma dzimumatšķirības
Autor
Smirnova, Inga
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Pirsko, Laura
Datum
2024Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Pētījuma mērķis ir noskaidrot, kādas ir vardarbības situāciju, vardarbības pieredzes un pusaudžu uzvedības pašnovērtējumu dzimumatšķirības. Papildus pētījumā tika apskatīti biežumi, kā pusaudži atpazīst vardarbību situācijās, kur tā pastāv un arī atpazīst vardarbību situācijās, kur vardarbība nepastāv. Pētījumā piedalījās 190 pusaudži (114 – meitenes, 72 – zēni, 4 – nenorādot dzimumu) vecumā no 14 līdz 17 gadiem 8., 9., 10. klases skolēni. Pētījuma dalībnieki aizpildīja šādas aptaujas: Bērnu viktimizācija (bērnu pašnovērtējuma forma), kas tika papildināta ar situācijām bez vardarbības ("Victimizations of Children”, Child Self-Report Version, Finkelhor, Hamby, Ormrod, & Turner, 2005); Bērnu uzvedības novērtējuma anketa (Child Behavior Checklist, Achenbach &Rescorla, 2001) Pētījuma rezultātā konstatēts, ka pastāv statistiski nozīmīgas saistības starp vardarbības situāciju, to uzvedības pašnovērtējumu un vardarbības pieredzi. Vardarbīgu situāciju (emocionālo, fizisko un seksuālo) pusaudžu novērtējumu izskaidro visi pētijumā izskatīties mainīgie, tas ir piedzīvotā vardarbība (emocionāla, fiziskā, seksuāla), trauksme/nomāktība, noslēgšanās sevī, somatiskās raizes, noteikumu pārkāpšana un agresīva uzvedība. Pusaudži bieži atpazīst vardarbību situācijās, kur tā nepastāv un arī atpazīst vardarbību situācijās, kur vardarbība nepastāv. Nepastāv statistiski nozīmīgas dzimumatšķirībās vardarbīgu situāciju novērtējumā zēniem un meitenēm. The aim of the study is to find out the relationship between adolescent’s assessment of abusive situations, abuse experience, self-reported behaviour, also to find out if there are differences in these variable ratings between boys and girls. In addition, the study looked at the frequencies in which adolescents recognize violence in situations where it exists and also recognizes violence in situations where violence does not exist. The study involved 190 adolescents (114 - girls, 72 - boys, 4 - no specific gender) aged 14 to 17, 8th, 9th and 10th grade students. Participants completed the “Child Victimization Questionnaire - Children's Self-Assessment Form” (Finkelhor, Hamby, Ormrod, & Turner, 2005), which was supplemented with situations without violence; Ahenbach’s Child Behaviour Checklist (Achenbach &Rescorla, 2001). The study found that there is a statistically significant association between adolescent’s assessment of abusive situations, abuse experience, self-reported behaviour. Adolescent’s assessment of abusive situations (emotional, physical and sexual) explains all the variables, that is, abuse experience, anxiety / depression, withdrawn/depressed, somatic complaints, rule-breaking behaviour, and aggressive behaviour. Adolescents often recognize violence in situations where it does not exist and also recognizes violence in situations where violence does not exist There are no statistically significant gender differences in the assessment of abusive situations for boys and girls.