Skolēnu drošība dabaszinātņu āra nodarbībās pamatizglītības
Author
Elksne, Alise
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Logins, Jāzeps
Date
2024Metadata
Show full item recordAbstract
Āra nodarbības ir stundas organizācijas metode, kurā skolēni stundas uzdevumus veic ārpus telpām. Par spīti daudzajiem ieguvumiem, ko šīs nodarbības sniedz, to popularitāte ir salīdzinoši zema. Galvenie zemās popularitātes iemesli ir nodarbību salīdzinoši sarežģītā izveidošana, kā arī papildus drošības riski. Latvijā pašreiz neeksistē vispārēji noteikumi vai vadlīnijas āra nodarbību drošības risku novērtēšanai. Šī diplomdarba ietvaros autore veica literatūras analīzi, lai noteiktu potenciālos āra nodarbību riskus un noskaidrot kā veicama risku identificēšana un novērtēšana. Tika identificēti 16 āra nodarbību riski, kā arī noskaidrots, ka risku ietekmīgumu izsaka formula RISKS = IESPĒJAMĪBA x SEKAS. Identificētie āra nodarbību riski pēc tam tika vērtēti, vērtēšanas procesā iesaistot 6 dabas zinātņu skolotājus. Darba laikā tika iegūti arī dati par skolotāju viedokļu atšķirībām dažādu risku ietekmes vērtēšanā. Iegūtie dati liecina, ka Latvijas skolotāju viedoklis par risku ietekmīgumu ir krasi atšķirīgs. Lai noskaidrotu, vai literatūrā identificētie riski ir klātesoši āra nodarbībās, autore izveidoja un bija klātesoša 3 āra nodarbībās pamatskolas vecuma posmā. Šo nodarbību laikā tika identificēti 8 no 16 literatūrā uzskaitītajiem drošības riskiem. Outdoor lessons are a lesson organization method in which students do lesson tasks outside the classroom. Despite the many benefits these classes provide, their popularity is relatively low. The main reasons for the low popularity are the relatively complicated creation of lessons, as well as additional security risks. In Latvia, there are currently no general rules or guidelines for assessing the safety risks of outdoor classes. As part of this thesis, the author performed a literature analysis to determine the potential risks of outdoor classes and to find out how to identify and assess risks. 16 risks of outdoor lessons were identified, and it was also clarified that the effectiveness of risks is expressed by the formula RISK = POSSIBILITY x CONSEQUENCES. The identified risks of outdoor lessons were then evaluated by involving 6 science teachers in the evaluation process. Data were also obtained on the differences in teachers' opinions regarding the evaluation of the impact of various risks. The obtained data indicated that the opinion of Latvian teachers about the impact of risks is drastically different. In order to find out whether the risks identified in the literature are present in outdoor lessons, the author created and was present in 3 outdoor lessons at the elementary school age. During these classes, 8 of the 16 safety risks identified in the literature were observed.