• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • Latviešu 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Atcerēšanās stratēģijas vidusskolēnu vārdu krājumu palielināšanai krievu valodas apguvē

Thumbnail
View/Open
299-103944-Grenbere_Marianna_mg20054.pdf (17.19Mb)
Author
Grenbēre, Marianna
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Marčenko, Jeļena
Date
2024
Metadata
Show full item record
Abstract
Skolotāja pieredzes darbs veltīts pētījumam, kā var paplašināt vārdu krājumu un padarīt mācīšanas procesu efektīvāku, izmantojot dažādas iegaumēšanas stratēģijas. Pētījuma mērķis bija izpētīt atcerēšanās stratēģijas, ko izmanto vidusskolēni krievu valodas stundās, novērtēt to efektivitāti un izstrādāt praktiskus ieteikumus skolotājiem un skolēniem. Darbs sastāv no četrām nodaļām. Pirmajā nodaļā autore aplūko teorētiskus konceptus un jēdzienus, kas saistīti ar vārdu krājumu, vārdu semantizāciju, mnemotehniskiem paņēmieniem un mācību procesu plānošanu. Otrā nodaļa ir veltīta mācību procesa organizēšanai. Trešajā nodaļā tiek apskatīta mācību rezultātu vērtēšana. Ceturtajā nodaļā tiek apkopoti autores rekomendācijas mācību procesu uzlabošanai, kas balstītas uz pētījuma rezultātiem un vērstas uz vārdu krājuma paplašināšanu. Darba apjoms sastāda 85 lapaspuses. Pētījums var būt interesants svešvalodu pasniedzējiem, filologiem un visiem, kam ir interese par svešvalodu apguvi. Atslēgas vārdi: anketēšana, atcerēšanās stratēģijas, iegaumēšanas paņēmieni, leksikas apguve, mnemotehnika, vārdu krājuma paplašināšana
 
This teacher' portfolio is devoted to the study on how vocabulary can be expanded and how the use of the different memorisation strategies can make the teaching process more effective. The aim of the study was to investigate the memorisation strategies used by secondary school students in Russian language lessons, to evaluate their effectiveness and to develop practical recommendations for teachers and students. The thesis consists of four chapters. In the first chapter, the author discusses theoretical concepts and notions related to vocabulary, word semantization, mnemonic techniques and planning of learning processes. The second chapter covers the organization of the learning process. The third chapter focuses on the evaluation of learning results. In the fourth chapter, the author's recommendations for improving learning processes based on the results of the study, aimed at vocabulary expansion, are summarized. The volume of the work is 85 pages. The research may be of interest to foreign language teachers, philologists and all those who are interested in learning foreign languages. Keywords: memory strategies, memorization techniques, mnemonics, vocabulary expansion, vocabulary learning, questionnaire.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/67596
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV