• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

1,5 – 3 gadīgu bērnu adaptācijas sekmēšana pirmsskolā

Thumbnail
View/Open
299-105553-Tomina_Liene_lt22054.pdf (971.8Kb)
Author
Tomiņa, Liene
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Vārtiņa, Inguna
Date
2025
Metadata
Show full item record
Abstract
Darba nosaukums: 1,5 – 3 gadīgu bērnu adaptācijas sekmēšana pirmsskolā Darba autore: Liene Tomiņa Darba vadītāja: Inguna Vārtiņa Pētījuma mērķis: Izzināt 1,5 – 3 gadīgu bērnu veiksmīgas adaptācijas sekmēšanas iespējas pirmsskolā pedagoģiskajā procesā. Kvalifikācijas darbs sastāv no 33 lappusēm, tas ietver 5 tabulas un 2 pielikumus. Darba teorētiskajā daļā izklāstīta informācija par adaptācijas jēdziena nozīmi, veidiem, kā adaptācija ietekmē bērna fizisko un garīgo attīstību. Veikts agrīnās bērnības vecumposma raksturojums – bērnu sociālās un kustību spējas. Aprakstīta vecāku sadarbības ar pedagogiem ietekme bērna adaptācijai pirmsskolā, minēti vecāku un pirmsskolas sadarbības veidi. Raksturotas biežākās grūtības, kuras rodas adaptācijas procesā – šķiršanās no vecākiem, podiņmācība. Pētnieciskajā daļā aprakstīta pētījuma bāze, veikti novērojumi, apkopota un analizēta informācija attiecībā uz bērnu adaptācijas procesa veiksmēm un neveiksmēm. Izveidoti veiksmīgas adaptācijas ieteikumi vecākiem un pedagogiem. Atslēgas vārdi: adaptācija, pirmsskola, 1,5 – 3 gadus veci bērni, sadarbība
 
Working title: Promoting the adaptation of 1.5 - 3 year old children in pre-school Author of the work: Liene Tomiņa Supervisor: Inguna Vārtiņa Aim of the study: to investigate the possibilities of promoting successful adaptation of 1.5-3 year old children in pre-school pedagogical process. The qualification thesis consists of 33 pages, includes 5 tables and 2 annexes. The theoretical part of the work presents information on the meaning of the concept of adaptation, the ways in which adaptation affects the physical and mental development of the child. The characteristics of the early childhood age stage - children's social and motor abilities - are presented. The influence of parents' cooperation with teachers on the child's adaptation in pre-school is described, the types of cooperation between parents and pre-school are mentioned. The most frequent difficulties in the adaptation process are described: separation from parents, potty-training. The research part describes the research base, observation, collection and analysis of information on the successes and failures of the adaptation process. Recommendations for successful adaptation for parents and teachers are developed. Keywords: adaptation, pre-school, 1.5-3 year olds, cooperation
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/67639
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV