2.vecumposma bērnu patstāvības veicināšana pirmsskolā
Autor
Rusiņa, Klinta
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Kalēja-Gasparoviča, Daiga
Datum
2025Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Kvalifikācijas darba tēma 2.vecumposma bērnu patstāvības veicināšana pirmsskolā tika izvēlēta ņemot vērā patstāvības prasmju apguves nozīmi atbalstot bērnu mācību procesā. Kvalifikācijas darbā apvienota teorētiskā izpēte un empīriskais pētījums, lai uzlabotu izpratni un praksi par patstāvības prasmju attīstību un veicināšanu pirmsskolas vecumā. Kvalifikācijas darba teorētiskajā daļā patstāvības jēdziens tiek aplūkots no dažādu autoru viedokļa kā arī aplūkotas atziņas par patstāvību. Tiek pētīta patstāvības spēju nozīme bērna attīstībā, kā arī aprakstītas 2. vecumposma attīstības īpatnības. Pamatojoties uz teorētisko analīzi, tiek apkopoti jēdziena patstāvība kritēriji/ rādītāji un pazīmes. Kvalifikācijas darba 1. nodaļas 3. apakšnodaļā aprakstīti pedagoģiski metodiskie rīki bērnu patstāvības veicināšanai. Empīriskā pētījuma 1. daļā tiek meklēta atbilde uz jautājumu kā pirmsskolā veicināma 2. vecumposma bērnu patstāvība, tiek noteiktas augsta un zema līmeņa pazīmes patstāvības kritēriju noteikšanai. Tiek apskatīta izmantoto jēdzienu nozīme un sastādīts izmēģinājuma darbības saturs, kas tiek pārbaudīts 5 aktivitātēs pirmsskolas grupas ikdienas ritā. Pētījuma 2. daļā tiek veikta aptaujā iegūtās informācijas analīze. Kvalifikācijas darba 3. daļā veikts pētījuma apraksts un situācijas analīze. Atslēgvārdi: 2. vecuma posms, pirmsskolas vecuma bērni, patstāvība, autonomija, pašpieņemšana Darba apjoms: 44 lappuses, 2 tabulas, 6 attēli, 3 pielikumi, izmantoti 35 literatūras un informācijas avotu saraksts latviešu un angļu valodā. The topic of qualification work the promotion of 3 to 5 year-olds in pre-school autonomy was chosen taking into account the acquisition of independence skills. Theoretical study of qualifications at work and empirical study to improve the promotion and understanding autonomy practice for pre-school development. In the theoretical part of the qualification work, the concept of autonomy is addressed in the opinion of the various authors as well as the general findings in the concept of autonomy. The role of autonomy in children's development as well as the specificities of the age from 3 to 5 are explored. On the basis of a theoretical analysis, the criteria/characteristics and indicators of the concept of autonomy are summarised. 1. Chapter 3. Sub-chapter of the qualification work describes pedagogical methodological tools for autonomy. Part 1 of the empirical study looks for an answer to the question of how to promote a pre-school independence skills in children age 3 to 5, identifies high and low-level signs for determining criteria. Consideration is given to the meaning used in the compiled trial content, which is tested in 5 activities in the daily learning routine of the preschool group. Part 2 of the study analyses the information obtained from the survey. Part 3 of the Qualification work provides a description of the study and an analysis of the situation. Keywords: age stages 2, pre-school children, autonomy, autonomy, self-acceptance Work volume: 44 pages, 2 tables, 6 images, 3 attachments, a list of 35 sources of information in Latvian and English has been used.