Ukrainas civiliedzīvotāju bērnu latviešu valodas apguves veicināšana sākumskolā
Author
Celitāne, Zanda
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Margeviča-Grinberga, Ieva
Date
2025Metadata
Show full item recordAbstract
Darba nosaukums: Ukrainas civiliedzīvotāju bērnu latviešu valodas apguves veicināšana sākumskolā Darba autors: Zanda Celitāne Darba saturs: 49 lpp., 7 attēli, izmantoti 45 avoti. Pētījuma mērķis: Izpētīt Ukrainas civiliedzīvotāju bērnu latviešu valodas apguves procesu sākumskolā un izstrādāt ieteikumus, lai veicinātu viņu sekmīgu integrāciju un valodas prasmju attīstību. Darbs apvieno teorētiskās un praktiskās pieejas. Teorētiskajā daļā analizēta valodas apguves nozīme un tās sasaistīšana ar bērnu sociālo un emocionālo attīstību. Tiek pētīti lingvokulturoloģiskie aspekti un pedagoģiskās pieejas, kas palīdz veidot atbalstošu un saprotošu mācību vidi. Izmantotas tādas teorijas kā N. Čomska un P. Krashena atziņas par valodas apguvi un Montesori pieejas efektivitāte. Praktiskajā daļā veikts viena Ukrainas civiliedzīvotāja bērna novērojums, detalizēti analizējot viņa valodas apguves grūtības un progresu. Papildus tam tika izmantotas skolotāju aptaujas un intervijas, lai iegūtu plašāku skatījumu uz šo procesu. Pētījumā novērtēta arī Montesori materiālu ietekme, kas mācību procesā veicina bērna aktīvu līdzdalību un motivāciju. Mācībās izmantotas interaktīvas un bērnam pielāgotas metodes, kas rada ērtu un uz attīstību vērstu vidi. Secinājumi apstiprina, ka bērniem valodas apguve kļūst efektīvāka, ja mācību process tiek organizēts, izmantojot rotaļīgas un empātiskas pieejas, kas pielāgotas viņu individuālajām vajadzībām. Montesori materiāli izrādījušies īpaši noderīgi bērnu lasītprasmes un rakstītprasmes attīstībā. Darbā izstrādāti ieteikumi, kas palīdz skolām un skolotājiem nodrošināt veiksmīgāku bērnu integrāciju Latvijas sabiedrībā un izglītības sistēmā. Title: Promoting of Latvian language learning for Ukrainian civilian children in primary school Author: Zanda Celitane Content: 49 pages, 7 pictures, 45 sources used Research Objective: To examine how Ukrainian civilian children acquire Latvian language skills in primary school and to develop recommendations that support their successful integration and language development. This study blends theory with practical application. In the theoretical section, the importance of language learning is explored, highlighting its connection to children's social and emotional growth. The research focuses on linguistic and cultural dynamics, as well as teaching approaches that foster a supportive and inclusive environment. Key insights are drawn from renowned theories by N. Chomsky and P. Krashen, alongside the demonstrated effectiveness of the Montessori method. The practical section focuses on observing one Ukrainian child, delving deeply into their challenges and progress in learning Latvian. The study also includes teacher surveys and interviews to broaden the understanding of this process. Montessori materials were assessed for their impact, showing that they encourage active participation and motivation. Lessons incorporated interactive and child-centered strategies to create a welcoming and growth-focused learning experience. Conclusions indicate that children learn languages more effectively when the teaching process includes playful and empathetic approaches tailored to their individual needs. Montessori materials proved particularly effective in enhancing reading and writing skills. The study provides practical recommendations for schools and teachers to better integrate children into both Latvian society and the educational system.