• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lomu rotaļu izmantošana vārdu krājuma paplašināšanai 2. izglītības posmā

Thumbnail
View/Open
299-105872-Elksne_Annemarija_ae22035.pdf (1.057Mb)
Author
Elksne, Annemarija
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Jofe-Bordjakovska, Alina
Date
2025
Metadata
Show full item record
Abstract
Kvalifikācijas darba autore: Annemarija Elksne Kvalifikācijas darba nosaukums: Lomu rotaļu izmantošana vārdu krājuma paplašināšanai 2. izglītības posmā. Darba mērķis ir izpētīt un analizēt lomu rotaļu izmantošanas iespējas vārdu krājuma paplašināšanai pirmsskolas vecuma bērniem. Pētījuma nozīmīgums ir saistīts ar nepieciešamību attīstīt valodas prasmes agrīnā vecumposmā, kas ir pamats turpmākajām mācīšanās un komunikācijas spējām. Šis pētījums piedāvā praktiski pielietojamus ieteikumus un metodoloģiju, kas palīdz pedagogiem efektīvi veicināt valodas attīstību, izmantojot lomu rotaļas. Pētījuma rezultāti uzsver rotaļu nozīmi kā mācīšanās instrumentu, kas ne tikai bagātina vārdu krājumu, bet arī veicina bērnu sadarbības un emocionālās inteliģences attīstību. Rezultāti parāda, ka lomu rotaļas ir efektīvs instruments valodas attīstības veicināšanai, jo tās nodrošina bērniem iespēju aktīvi izmantot un paplašināt savu vārdu krājumu, attīsta dialoga prasmes un uzlabo sociālās mijiedarbības iemaņas. Darbs sastāv no ievada, divām nodaļām ar apakšnodaļām, secinājumiem un priekšlikumiem. Pirmajā nodaļā apskatītas teorētiskās nostādnes par valodas attīstību pirmsskolas vecumā un lomu rotaļu nozīmi vārdu krājuma paplašināšanā. Otrajā nodaļā aprakstīts empīriskais pētījums, kurā analizētas bērnu valodas prasmju izmaiņas pēc lomu rotaļu ieviešanas un sniegti ieteikumi pedagoģiskajai praksei. Darba apjoms sastāv no 42 lappusēm, 14 attēliem, 5 tabulām, 42 bibliogrāfiskajiem avotiem. Atslēgas vārdi: lomu rotaļas, valodas attīstība, vārdu krājums, pirmsskola, komunikācija, pedagoģiskā prakse.  
 
Author of Qualification Thesis: Annemarija Elksne Title of Qualification Thesis: The Use of Role-Playing Games to Expand Vocabulary in the Second Stage of Education. The aim of the thesis is to explore and analyze the possibilities of using role-playing games to expand vocabulary among preschool-aged children. The significance of the research is related to the need to develop language skills in early childhood, which form the foundation for future learning and communication abilities. This study offers practical recommendations and methodologies to help educators effectively promote language development through role-playing games. The research results emphasize the role of play as a learning tool that not only enriches vocabulary but also promotes children's cooperation and emotional intelligence development. The results demonstrate that role-playing games are an effective tool for promoting language development, as they provide children with opportunities to actively use and expand their vocabulary, develop dialogue skills, and improve social interaction abilities. The thesis consists of an introduction, two chapters with subchapters, conclusions, and recommendations. The first chapter examines theoretical frameworks on language development in preschool children and the importance of role-playing games in expanding vocabulary. The second chapter describes an empirical study that analyzes changes in children's language skills after the implementation of role-playing games and provides recommendations for pedagogical practice. The thesis consists of 42 pages, 14 figures, 5 tables, 42 bibliographic sources. Keywords: role-playing games, language development, vocabulary, preschool, communication, pedagogical practice.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/67731
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV