Basketbola komandas motivācijas izmaiņas sezonas pirmajā pusē
Author
Trankale, Katrīna Elīza
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Koļesovs, Aleksandrs
Date
2025Metadata
Show full item recordAbstract
Šis pētījums pievēršas motivācijas nozīmei sportistu attīstībā, īpaši basketbola komandās. Tiek izpētīts, kā dažādi faktori ietekmē sportistu motivāciju sezonas gaitā, pievēršot uzmanību treneru lomai, komandas dinamikai un individuālajiem mērķiem. Darba teorētiskajā daļā tiek analizēti motivācijas pamatprincipi, iekšējās un ārējās motivācijas mijiedarbība, kā arī sociālpsiholoģiskie aspekti, kas ietekmē sportistu motivāciju. Praktiskajā daļā veikta aptauja, kurā piedalījās 40 Liepājas Sporta spēļu skolas basketbolisti vecumā no 15 līdz 17 gadiem. Rezultāti norāda, ka sportistu motivāciju sezonas laikā būtiski ietekmē treneru pozitīvais atbalsts, strukturēti vasaras treniņi, ģimenes iesaiste un komandas panākumi. Zaudētas spēles rada papildu motivāciju strādāt pie kļūdu labošanas, savukārt uzvaras veicina emocionālu pacēlumu un vēlmi turpināt sasniegumus. Pētījumā īpaši izcelta sporta profesionāļu loma kā iedvesmas avotiem jaunajiem sportistiem. Darbs sniedz praktiskus ieteikumus treneriem, lai veicinātu komandas saliedētību un individuālo motivāciju. Pētījums atklāj arī nepieciešamību pēc elastīgām motivācijas stratēģijām, kas pielāgotas sportistu individuālajām vajadzībām un sezonas posmiem. Autore secina, ka uztvertā motivācijas dinamika basketbola komandās ir daudzfaktorāla un tās efektīva pārvaldība var ievērojami veicināt sportisko sniegumu un ilgtermiņa sasniegumus. Atslēgvārdi: motivācija, sportistu motivācija, iekšējā motivācija, ārējā motivācija, treneru loma, basketbols, komandas dinamika, sporta psiholoģija. This study focuses on the role of motivation in athlete development, particularly in basketball teams. It explores how various factors influence athletes' motivation throughout the season, with special attention to the role of coaches, team dynamics, and individual goals. The theoretical part of the study analyzes the fundamental principles of motivation, the interaction between intrinsic and extrinsic motivation, and the socio-psychological aspects that affect athlete motivation. The practical part includes a survey of 40 basketball players aged 15 to 17 from the Liepāja Sports School. The results indicate that athletes' motivation during the season is significantly influenced by positive support from coaches, structured summer training, family involvement, and team success. Lost games generate additional motivation to address shortcomings, while victories provide an emotional boost and a desire for continued achievement. The study highlights the role of sports professionals as inspirational figures for young athletes. The work offers practical recommendations for coaches to foster team cohesion and individual motivation. The study also reveals the need for flexible motivational strategies tailored to the individual needs of athletes and the phases of the season. The author concludes that the dynamics of motivation in basketball teams are multifaceted, and effective management of these factors can significantly enhance athletic performance and long-term achievements. Keywords: motivation, athlete motivation, intrinsic motivation, extrinsic motivation, coaching role, basketball, team dynamics, sports psychology.