Sekstinga pieredze saistībā ar emocionālo labklājību jauniešiem
Author
Zvaigzne, Sigita
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Stokenberga, Ieva
Date
2025Metadata
Show full item recordAbstract
Šis bakalaura darbs pēta sekstinga izplatību un tā saistību ar emocionālo labklājību jauniešu vidū Latvijā. Bakalaura darba ietvaros tika analizēta sekstinga definīcija un interpretācijas dažādās teorētiskajās pieejās, kā arī analizēti juridiskie, sociālie un psiholoģiskie faktori, kas ietekmē šo uzvedību. Īpaša uzmanība pievērsta sekstinga saistībai ar jauniešu emocionālajām problēmām. Bakalaura darba empīriskajā daļā tika veikts šķērsgriezuma pētījums, izlasi veidoja 152 cilvēki, sievietes (n=103), vīrieši (n=49) vecumā no 18– 23 gadiem (M = 19,28, SD = 1,73). Pētījumā tika izmantotas divas apaujas: Ahenbaha jaunieša uzvedības pašnovērtēšanas aptaujas (Youth Self – Report – YSR, Achenbach & Rescorla, 2001) internalizēto uzvedības problēmu skala un EU Kids Onlaine 2020 aptauja par sekstinga pieredzi (Smahel et al., 2020). Rezultāti norāda uz statistiski nozīmīgām dzimumatšķirībām attiecībā uz sekstinga emocionālajām sekām, taču saistība starp sekstingu un internalizētām uzvedības problēmām bija nenozīmīga. Bakalaura darbā tiek piedāvāti ieteikumi preventīvo pasākumu izveidei, lai mazinātu ar sekstingu saistītos riskus, un veicinātu izglītības programmu papildināšanu par jauniešu informēšanu par drošu uzvedību digitālajā vidē. This bachelor thesis examines the prevalence of sexting and its relationship to emotional well-being among young people in Latvia. The bachelor thesis analyses the definition and interpretations of sexting in different theoretical approaches, as well as the legal, social and psychological factors that influence this behaviour. Particular attention was paid to the relationship of sexting to emotional problems in young people. The empirical part of the bachelor thesis consisted of a cross-sectional study with a sample of 152 people, women (n=103), men (n=49) aged 18-23 (M = 19.28, SD = 1.73). Two surveys were used in the study: the Achenbach Youth Self - Report (YSR, Achenbach & Rescorla, 2001) scale of internalized behavioural problems and the EU Kids Onlaine 2020 survey on sexting experiences (Smahel et al., 2020). The results indicate statistically significant gender differences in the emotional consequences of sexting, but the association between sexting and internalised behavioural problems was insignificant. The bachelor thesis proposes recommendations for developing preventive measures to reduce the risks associated with sexting and to contribute to complementing educational programmes on informing young people about safe behaviour in the digital environment.