Ģimenes un skolotāja loma pašapkalpošanās prasmju sekmēšanā 3-4 gadus veciem bērniem
Author
Ježova, Tatjana
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Buboviča, Jana
Date
2024Metadata
Show full item recordAbstract
Kvalifikācijas darbs “Ģimenes un skolotāja loma pašapkalpošanās prasmju sekmēšanā 3-4 gadus veciem bērniem” izstrādāts ar mērķi teorētiski pētīt un empīriski pamatot ģimenes un skolotāju lomu 3 – 4 gadus vecu bērnu pašapkalpošanās prasmju pilnveidē. Darba teorētiskajā daļā analizēts pašapkalpošanās prasmju jēdziens, analizējot zinātniskās publikācijas latviešu, angļu un krievu valodās. Noteikts apgūstamo prasmju saturs pirmsskolas vecumā saskaņā ar aktuālajiem izglītības dokumentiem. Noteikti galvenie pašapkalpošanās prasmju apguvi ietekmējošie iekšējie un ārējie faktori, lielu uzmanību pievēršot mērķtiecīgai pašapkalpošanās prasmju sekmēšanai ģimenē un pirmsskolas izglītības iestādē, akcentējot atšķirīgās metodiskās pieejas abās sociālajās vidēs. Empīriskajā pētījumā analizētas pašapkalpošanās prasmes 3-4 gadus veciem bērniem, velkot paralēles starp ģimenē izmantotajām audzināšanas un mācīšanas metodēm un pašapkalpošanās prasmju attīstības līmeni. Īstenota pedagoģiskā izmēģinājuma darbība, kas ietver gan metodes un paņēmienus bērnu pašapkalpošanās prasmju sekmēšanai pedagoģiskajā procesā, gan vecāku pedagoģiskās kompetences sekmēšanai, lai uzlabotu kopējā audzināšanas darba efektivitāti. Noslēgumā sniegta atbilde uz pētījuma jautājumu “Kā ir veidojama ģimenes un skolotāja sadarbība pašapkalpošanās prasmju sekmēšanai 3-4 gadus veciem bērniem, lai nodrošinātu metožu un paņēmienu saskaņotību?”. The qualification work "The role of the family and the teacher in promoting self-care skills for 3-4 year old children" was developed with the aim of theoretically researching and empirically substantiating the role of family and teachers in improving the self-care skills of 3-4 year old children. The theoretical part of the work analyzes the concept of self-service skills by analyzing scientific publications in Latvian, English and Russian languages. The content of the skills to be learned at preschool age is determined in accordance with current educational documents. Determined the main internal and external factors influencing the acquisition of self-care skills, paying great attention to the purposeful promotion of self-care skills in the family and in the preschool educational institution, emphasizing the different methodological approaches in both social environments. The empirical study analyzes the self-care skills of 3-4-year-old children, drawing parallels between the upbringing and teaching methods used in the family and the level of development of self-care skills. A pedagogical pilot activity has been implemented, which includes both methods and techniques for promoting children's self-service skills in the pedagogical process, as well as for promoting the pedagogical competence of parents, in order to improve the effectiveness of the overall educational work. In the end, the answer to the research question "How can family and teacher cooperation be formed to promote self-care skills for 3-4 year old children to ensure coherence of methods and techniques?".