Karjeras izglītības integrēšana angļu valodas stundās 8. klases skolēnu karjeras izvēles apzināšanai
Autor
Gustane, Marita
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Odiņa, Indra
Datum
2024Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Mūsdienu skolas mērķis ir attīstīt skolēna prasmi mācīties, sadarboties, atbilstīgi reaģēt sarežģītās dzīves situācijās, būt atbildīgam, nekoncentrēties uz zināšanu apjomu, bet gan to pielietojamību. Tāda ir kompetenču pieejas būtība, kas tiek īstenota skolās. Cik veiksmīgi vai mazāk veiksmīgi tā tiek īstenota, ir atkarīgs arī no skolotāja vēlmes. Mācību procesa galvenais uzdevums ir sagatavot skolēnu dzīvei, lai viņš apzinās savas spējas un prasmes, un veiksmīgi virzās uz izvēlētās karjeras apzināšanos. Šī pētījuma mērķis ir pētīt, kā integrēt karjeras izglītību angļu valodas stundās, lai veicinātu skolēnu karjeras iespēju apzināšanos. Pētījumā izvēlētās metodes ir literatūras analīze, gadījuma izpēte, veicot interviju ar skolas karjeras konsultantu un skolēnu anketēšana vienā no Tukuma novada pamatskolām. Intervijas un anketu mērķis bija iegūt noderīgus datus, kā veiksmīgāk integrēt karjeras izglītības jautājumus angļu valodas stundās. Rezultātā tiek piedāvāti ieteikumi stundu plānu izstrādei, lai angļu valodas stundas būtu kā apzināts pienesums skolēnu nākotnes karjeras apzināšanās veicināšanai. Viens no šķēršļiem bija skolēnu atšķirīgās zināšanas angļu valodā, kas sagādāja grūtības izprast konkrētām profesijām nepieciešamās prasības, kā arī nepietiekamas prasmes darbā ar datoru, lai sagatavotu noslēguma prezentāciju. Atslēgvārdi: angļu valoda, karjeras izglītība, pamatskola, pusaudži. Today’s school aims to develop a student's skills to learn, collaborate, respond appropriately in difficult life situations, be responsible, and not focus on the amount of knowledge, but its applicability. That is the nature of the competence approach that is being implemented in schools. How successfully or less successfully it is implemented also depends on the teacher’s desire. The primary task of the learning process is to prepare the student for life so that he or she is aware of his or her abilities and skills and progresses successfully towards the awareness of the chosen career. This study aims to integrate career education into English language lessons to promote the awareness of students' career opportunities – showing students the importance of English to achieve the goal of their chosen careers. The methods chosen in the study include literature analysis, a case study conducting an interview with a school career counsellor, and finding out students' views through questionnaires at one of the primary schools in Tukuma Region. As a result, recommendations are being drawn up for the development of lesson plans to make English lessons a deliberate contribution to fostering students future career awareness. Among the obstacles were students' inequal skills and knowledge of English, which made it difficult to understand the skills required for professions, as well as insufficient computer skills to prepare a final presentation. Keywords: English, career education, elementary school, teenagers