Konceptuālās metaforas Džima Džārmuša filmās.
Author
Briedis, Gustavs
Co-author
Latvijas Universitāte. Humanitāro zinātņu fakultāte
Advisor
Karapetjana, Indra
Date
2024Metadata
Show full item recordAbstract
1980. gadā izstrādātā konceptuālo metaforu teorija vēl joprojām tiek plaši izmantota, tomēr, varētu teikt, ka verbālās un vizuālās konceptuālās metaforas ir kino jomā nepietiekami izpētīta tēma. Tehnoloģiju attīstība un arvien pieaugošā vizuālo realitāšu klātbūtne un ietekme padara verbālās un vizuālās metaforas par vēl jo aktuālākām pētniecības tēmām. Līdz ar to, darba mērķis bija izpētīt kā verbālajām un vizuālajām konceptuālajām metaforām mijiedarbojoties, tās veido nozīmi izvēlētajās Džima Džārmuša filmās. Pētījums tika veikts izmantojot sistemātiski funkcionālo multimodālo pētījuma metodi (SF-MDA) un vizuālo metaforu atpazīšanas procedūru (VISMIP). Darba rezultāti liecina par to, ka lielākā daļa no Džima Džārmuša filmās atrastajām metaforām ir saistītas ar cilvēka ķermeņa avota domēnu, kas nozīmē, ka šīs metaforas ir atpazīstamas globālā mērogā. Tomēr var secināt, ka, lai atpazītu daudzu metaforu avota un mērķa domēnu, ir jābūt pietiekamām zināšanām par atsevišķiem kultūras artefaktiem. The conceptual metaphor theory, introduced in 1980 continues to be widely employed, but it is arguably under-explored regarding the study of verbal and visual metaphors in films, which has become an even more relevant subject matter with the evolution of technologies and the increasing presence and impact of visual realities. Therefore, the goal of the thesis was to examine how the verbal and visual conceptual metaphors intertwine to create meaning in the selected film by Jim Jarmusch. The research methods included the Systematic-functional multimodal analysis method (SF–MDA) and the visual metaphor identification procedure (VISMIP). The results revealed that most of the conceptual metaphors found in the films of Jim Jarmusch are linked to the source domain of the human body, on the one hand, making them universally recognisable. The metaphor of life is a journey, was also especially prominent in the films of Jarmusch, thought On the other hand, it can be concluded that to recognise the source and target domain of many metaphors the viewer may be required to have background knowledge on specific cultural artefacts