• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Juridiskā fakultāte / Faculty of Law
  • Bakalaura un maģistra darbi (JF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Juridiskā fakultāte / Faculty of Law
  • Bakalaura un maģistra darbi (JF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Pazemināta maksa cenas norādīšanas regulējuma grozījumos Latvijā

Thumbnail
View/Open
307-101081-Bakanovska_Mara_mb19082.pdf (1.698Mb)
Author
Bakanovska, Māra
Co-author
Latvijas Universitāte. Juridiskā fakultāte
Advisor
Mantrovs, Vadims
Date
2025
Metadata
Show full item record
Abstract
Lai pamudinātu patērētāju pieņemt oferti un noslēgtu līgumu, komercprakses īstenotāji plaši izmantoja maldinošus maksas samazinājuma pasākumus, tādējādi ietekmējot patērētāja lēmuma autonomiju un pārkāpjot negodīgas komercprakses aizliegumu. Tāpēc ES likumdevējs pieņēma regulējumu, kas noteic prasības maksas samazinājuma pasākumu izziņošanai. Nacionālais likumdevējs to ieviesa Grozītajos MK Cenu norādīšanas noteikumos un tie ir spēkā jau gandrīz divus gadus. Maģistra darba mērķis ir apskatīt problēmjautājumus, kas saistīti gan ar pārņemšanu, gan piemērošanu, kopskatot tos ar prakses novērojumiem. Darba uzdevumi ietver paziņojuma par maksas samazinājuma pasākumu ietekmi uz vidusmēra patērētāju, Grozījumu CND līguma objekta izpratnes atklāšanu un harmonizācijas pakāpes noskaidrošanu. Maģistra darbs atklāj satraucošo tiesību nihilismu komercprakses īstenotāju vidū, kā arī iezīmē kritiskus regulējuma trūkumus.
 
To encourage consumers to accept offers and enter into contracts, traders often employ misleading price reduction strategies, thereby influencing consumer decision autonomy and violating prohibitions against unfair commercial practices. Therefore, the EU legislator adopted regulations that sets the requirements for advertisement of price reduction measures. The national legislator implemented this legislation, and they have been in force for almost two years now. The aim of the Master's thesis is to examine issues related to both the adoption and application of these regulations, and comparing them with practice observations. Tasks include assessing the impact of price reduction advertisement on the average consumer and uncovering the understanding of the amendments to the Price Indication Directive on the object of the contract, and clarifying the degree of harmonization. The thesis reveals alarming legal nihilism among practitioners of commercial practices, as well as highlighting critical deficiencies in regulation.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/68366
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (JF) / Bachelor's and Master's theses [5185]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV