• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Juridiskā fakultāte / Faculty of Law
  • Bakalaura un maģistra darbi (JF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Juridiskā fakultāte / Faculty of Law
  • Bakalaura un maģistra darbi (JF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Akadēmiskā plaģiāta institūts un tā attīstība Latvijā

Thumbnail
View/Open
307-105943-Geizans_Andis_ag23097.pdf (1.757Mb)
Author
Geižāns, Andis
Co-author
Latvijas Universitāte. Juridiskā fakultāte
Advisor
Briede, Jautrīte
Date
2025
Metadata
Show full item record
Abstract
Akadēmiskais plaģiāts ir nopietna problēma sabiedrībā ar akadēmiskām un ētiskām sekām. Akadēmiskās institūcijas pret to cīnās ar stingriem akadēmiskā godīguma, ētikas kodeksiem un plaģiāta noteikšanas, jeb teksta atpazīšanas programmatūrām. Maģistra darbā tiek aplūkota akadēmiskā plaģiāta problemātika un regulējums Latvijas un augstskolu normatīvajos aktos, starptautiskā un Latvijas tiesu praksē, pamatā vērtējot akadēmiskā plaģiāta lietas. Akadēmiskā plaģiāta institūta attīstība ir būtiska, lai stiprinātu akadēmiskās un zinātniskās darbības integritāti, vienlaikus nodrošinot efektīvu tiesisko regulējumu šīs problēmas risināšanai. Latvijas tiesu sistēmā joprojām trūkst vienotas pieejas akadēmiskā plaģiāta definēšanai, izvērtēšanai un seku noteikšanai, kas apgrūtina lietu izskatīšanu un taisnīgu lēmumu pieņemšanu. Temata aktualitāti pastiprina dinamiskā digitālās informācijas vides attīstība, kas prasa jaunas metodes plaģiāta identificēšanai un tiesiskā regulējuma pielāgošanai starptautiskajām prasībām. Pētījums sniedz ieguldījumu akadēmiskās vides un tiesu sistēmas savstarpējā sadarbībā, lai veicinātu caurspīdīgumu un uzticību akadēmiskajai izglītībai Latvijā, neatkarīgi no akadēmiskā grāda līmeņa. Darba mērķis ir analizēt šobrīd pastāvošo tiesisko regulējumu akadēmiskā plaģiātisma apkarošanā, akadēmiskā godīguma principu stiprināšanā, tai skaitā specializētajās tiesību normās, kas saistās ar augstāko izglītību un pētniecību, to efektivitāti un atbilstību digitālās sabiedrības laikmetam. Darba mērķa sasniegšanai tiek izvirzīti sekojoši uzdevumi: izpētīt akadēmiskā plaģiāta definīcijas un izpratnes, aplūkot to dažādās formas, veikt ar plaģiāta aizskarto tiesību analīzi, un uz plaģiātismu un zinātniskajiem darbiem attiecināmo normatīvo regulējumu izvērtēšanu, piedāvāt atbilstošu laikam akadēmiskā plaģiāta definīciju, sniegt ieteikumus konstatēto problēmu risināšanai, kā arī uzlabojumus pastāvošajā normatīvajā regulējumā Latvijā, kas veicinātu akadēmiskās ētikas ievērošanu un zinātniskā darba kvalitāti Latvijā. Autors savā darbā izmantos analītisko, aprakstošo un salīdzinošo pētniecības metodi. Darbs tiek strukturēts trīs nodaļās ar apakšnodaļām, secinājumiem un priekšlikumiem, izmantotās literatūras sarakstu un anotācijām latviešu un angļu valodās.
 
Academic plagiarism is a serious problem in society with academic and ethical consequences. Academic institutions fight against it with strict academic integrity, codes of ethics and plagiarism detection, or text recognition software. The master's thesis examines the problem of academic plagiarism and its regulation in Latvian and higher education institutions' regulatory enactments, international and Latvian court practice, mainly evaluating academic plagiarism cases. The development of the academic plagiarism institute is essential to strengthen the integrity of academic and scientific activities, while ensuring an effective legal framework for solving this problem. The Latvian judicial system still lacks a unified approach to defining, evaluating and determining the consequences of academic plagiarism, which makes it difficult to review cases and make fair decisions. The relevance of the topic is enhanced by the dynamic development of the digital information environment, which requires new methods for identifying plagiarism and adapting the legal framework to international requirements. The study contributes to the cooperation between the academic environment and the judicial system to promote transparency and trust in academic education in Latvia, regardless of the level of academic degree. The aim of the work is to analyze the current legal framework for combating academic plagiarism, strengthening the principles of academic honesty, including specialized legal norms related to higher education and research, their effectiveness and relevance to the era of digital society. To achieve the aim of the work, the following tasks are set: to study the definitions and understandings of academic plagiarism, to examine its various forms, to conduct an analysis of the rights violated by plagiarism, and to evaluate the regulatory framework applicable to plagiarism and scientific works, to offer a definition of academic plagiarism that is appropriate for the time, to provide recommendations for solving the identified problems, as well as improvements to the existing regulatory framework in Latvia, which would promote compliance with academic ethics and the quality of scientific work in Latvia. The author will use analytical, descriptive and comparative research methods in his work. The work is structured in three chapters with subsections, conclusions and proposals, a list of references, and annotations in Latvian and English.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/68375
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (JF) / Bachelor's and Master's theses [5185]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV