• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Teksta atskaņošanas rīka izmantošana e-studiju vidē

Thumbnail
View/Open
299-105253-Ugorenko_Irina_it18046.pdf (851.4Kb)
Author
Ugorenko, Irina
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Margeviča-Grinberga, Ieva
Date
2024
Metadata
Show full item record
Abstract
Maģistra darbs veltīts teksta atskaņošanas rīka izmantošanai e-studiju vidē, fokusējoties uz tā pielietojumu, lai veicinātu iekļaujošu izglītību augstākajā izglītībā Latvijā. Darba mērķis bija izpētīt, kā šāds rīks var atbalstīt studējošos ar īpašām vajadzībām, mazinot viņu mācību procesa izaicinājumus. Pētījumā tika izmantotas kvalitatīvas izpētes metodes, tostarp teorētiskās literatūras analīze, ekspertu un studējošo intervijas, kā arī datu apkopošana un analīze. Rezultāti liecina, ka teksta atskaņošanas rīks palīdz uzlabot piekļuvi mācību materiāliem, atbalsta mācīšanās procesu un mazinā mācību stresu. Taču tika identificēti arī tehnoloģijas izmantošanas ierobežojumi, norādot uz nepieciešamību pēc tālākas rīka pilnveidošanas. Pētījums sniedz būtisku ieguldījumu iekļaujošas izglītības attīstībā un piedāvā rekomendācijas tās uzlabošanai Latvijas augstākās izglītības kontekstā.
 
The master's thesis focuses on the use of text-to-speech tools in the e-learning environment, emphasizing their role in promoting inclusive education in higher education in Latvia. The aim of the study was to explore how such tools can support students with special needs by mitigating challenges in their learning process. Qualitative research methods were applied, including theoretical literature analysis, interviews with experts and students, as well as data collection and analysis. The findings show that the text-to-speech tool improves access to learning materials, supports the learning process, and reduces learning-related stress. However, the study also identified limitations in the technology's application, highlighting the need for further tool development. This research provides a significant contribution to the development of inclusive education and offers recommendations for its enhancement in the context of higher education in Latvia.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/68614
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV