• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • Latviešu 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

4-5 gadus vecu bērnu pašregulācijas prasmju veicināšana kustību rotaļās pirmsskolas pedagoģiskajā procesā

Thumbnail
View/Open
299-105502-Tondele_Ieva_ia07011.pdf (1.453Mb)
Author
Tondeļe, Ieva
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Stangaine, Inga
Date
2025
Metadata
Show full item record
Abstract
Kvalifikācijas darba autors: Ieva Tondeļe Kvalifikācijas darba temats: 4-5 gadus vecu bērnu pašregulācijas prasmju veicināšana kustību rotaļās pirmsskolas pedagoģiskajā procesā Mērķis: teorētiski izzināt un praktiski pētīt kustību rotaļu izmantošanu 4-5 gadus vecu bērnu pašregulācijas prasmju attīstībā. Darba pirmajā nodaļā tiek iepazīstināts ar pašregulācijas jēdziena būtību, tā nozīmi un nepieciešamību. Tiek padziļinātāka pētīts 4- 5 gadus vecu bērnu attīstības likumsakarības. Šajā nodaļā tiek apskatīta rotaļu nozīmi pašregulācijas procesā, kur attiecīgi dziļāk tiek pētīta kustību rotaļu izmantošana pašregulācijas prasmju sekmēšanai. Darba otrajā daļā tiek veikts empīriskais pētījums un izdarīti secinājumi, kādi nosacījumi ir jāievēro kustību rotaļu izvēlē, lai tās veicinātu 4 – 5 gadīgu bērnu pašregulācijas attīstību. Pedagoģiskajā procesā tika novērtētas atsevišķas bērnu sociālās prasmes pētījuma sakumā un pētījuma beigās. Pašregulācijas prasmju attīstība tika veicināta izmantojot kustību rotaļas, kuru pamatā bija sadarbība, noteikumu ievērošana un pozitīvas emocijas. Empīriskajā daļā sekmīgie izdevās veicināt bērnu sociālās prasmes, kā arī atbildēt uz jautājumu un noskaidrot, kādi nosacījumi ir jāievēro kustību rotaļu izvēlē, lai sekmētu 4 – 5 gadīgu bērnu pašregulācijas attīstību. Atslēgas vārdi: pašregulācija, kustību rotaļa. Kvalifikācijas darbs sastāv no 45 lpp., darbā iekļautas 4 tabulas, 21 attēli, izmantoti 30 informācijas avoti.
 
Author of the qualification work: Ieva Tondeļe Qualification thesis: Promoting self-regulation skills in 4-5 year old children through movement play in pre-school pedagogical process. Objective: to theoretically explore and practically investigate the use of movement play in the development of self-regulation skills in 4-5 year old children. The first chapter introduces the essence of the concept of self-regulation, its meaning and necessity. The developmental regularities of 4- to 5-year-old children are studied in more depth. In this chapter the role of play in the process of self-regulation is examined, where the use of movement play to promote self-regulation skills is accordingly explored in more depth. The second part of the thesis is an empirical study and draws conclusions on the conditions that should be observed in the choice of movement games in order to promote the development of self-regulation in 4-5 year old children. In the pedagogical process, some children's social skills were assessed at the beginning and at the end of the study. The development of self-regulation skills was promoted through the use of movement games based on cooperation, rule-following and positive emotions. In the empirical part, the successful participants were able to promote children's social skills, as well as to answer the question and find out what conditions should be observed in the choice of movement games in order to promote the development of self-regulation in 4-5 year old children. Keywords: self-regulation, movement play. The qualification thesis consists of 45 pages, 4 tables, 21 figures. 30 sources of information used.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/68622
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV