• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • Latviešu 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ārkārtas situācijas novēršanas plānu realizācija un tā problemātika pirmsskolas izglītības iestādēs

Thumbnail
View/Open
299-105546-Cunska_Oksana_oc22009.pdf (854.8Kb)
Author
Cunska, Oksana
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Porozovs, Juris
Date
2025
Metadata
Show full item record
Abstract
Kvalifikācijas darba autore- Oksana Cunska. Kvalifikācijas darba tēma ir “Ārkārtas situācijas novēršanas plānu realizācija un tā problemātika pirmsskolas izglītības iestādēs”. Kvalifikācijas darba mērķis ir izpētīt pirmsskolas izglītības iestādes gatavību ārkārtas situācijas novēršanas plānu realizācijai, organizēt bērniem pedagoģisko izmēģinājumdarbību un novērtēt tā ietekmi uz bērnu zināšanām un izpratni par rīcību ārkārtas situācijās. Kvalifikācijas darba pirmajā nodaļā autore izstrādāja teorētisko pamatojumu izglītības realizācijai ārkārtas situācijās - izstrādāja ārkārtas situāciju raksturojumu, izpētīja tiesisko regulējumu izglītības iestādes darbībai ārkārtas situācijas laikā un prevencijā, noteica pedagoga rīcības iespējas ārkārtas situācijā, kā arī raksturoja pirmsskolas vecuma bērnu reakciju ārkārtas situāciju laikā. Kvalifikācijas darba otrajā nodaļā tika veikts empīriskais pētījums, lai noskaidrotu kā situācijās novēršanas plānu realizāciju un tā problemātiku pirmsskolas izglītības iestādēs. Tika veikta pedagogu un vecāku anketēšana, izvērtēts bērnu zināšanu un izpratnes līmenis par rīcību ārkārtas situācijā uzsākot nodarbības, pedagoģiskais izmēģinājums un salīdzinoša analīze par bērnu zināšanām un izpratni par rīcību ārkārtas situācijā pēc nodarbībām. Empīriskajā daļā tika iegūta atbilde uz pētāmo jautājumu- pirmsskolas izglītības iestādei nav stratēģiski izstrādāts dokuments, kura saturs ir plānveida rīcība darbībām ārkārtas situāciju ietvaros, līdz ar to nav ātru reaģēšanas spēju un atbildības sadalījuma gadījumos, kad iestājas ārkārtas situācija. Atslēgas vārdi: ārkārtas situācija, plāns, gatavība reaģēt. Kvalifikācijas darbs sastāv no 48 lappusēm, 11 attēliem, 3 tabulām un 20 literatūras avotiem un 4 pielikumiem. 
 
The author of the qualification thesis is Oksana Cunska. The topic of the qualification work is “Implementation of emergency prevention plans and its problems in preschool educational institutions”. The purpose of the qualification work is to determine the possible readiness of the preschool institution for the implementation of emergency prevention plans, to organize pedagogical trial activities for children and to assess its impact on children's educational knowledge and understanding of actions in emergency situations. In the first part of the qualification work, the author developed the theoretical basis for the implementation of education in emergency situations - developed the characteristics of emergency situations, studied the legal framework for the operation of educational institutions in emergency situations and prevention, noted the possibilities of the teacher's actions in emergency situations, and described the reaction of preschool children during emergency situations. In the second chapter of the qualification work, an empirical study was conducted in order to find out the implementation of prevention plans and its problems in preschool educational institutions. A survey of teachers and parents was conducted, the level of children's knowledge and understanding of actions in an emergency at the start of classes, a pedagogical trial and a comparative analysis of children's knowledge and understanding of actions in an emergency situation after classes were evaluated. In the empirical part, the answer to the researched question was obtained - the pre-school educational institution does not have a strategically developed document, the content of which is a planned action for actions within the framework of emergency situations, therefore there is no quick response ability and division of responsibility in cases when an emergency occurs. Key words: emergency, plan, preparedness to respond. The qualification work consists of 48 pages, 11 images, 3 tables and 20 literature sources and 4 appendices.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/68634
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11858]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV