4-5 gadus vecu bērnu vārdu krājumu bagātināšana pedagoģiskajā procesā
Autor
Deržinskaite, Anita
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Stangaine, Inga
Datum
2025Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Kvalifikācijas darba autore: Anita Deržinskaite Kvalifikācijas darba nosaukums: 4 -5 gadus vecu bērnu vārdu krājumu bagātināšana pedagoģiskajā procesā Darba vadītāja: Doc., Dr., paed. Inga Stangaine Kvalifikācijas darba mērķis: teorētiski un empīriski pētīt 4 –5 gadīgu bērnu vārdu krājumu bagātināšanas iespējas pedagoģiskajā procesā pirmsskolā, izmantojot rotaļas un literāros darbus Kvalifikācijas darbs sastāv no divām daļām – teorētiskās un empīriskās daļas. Pētījuma teorētiskajā daļā tika pētīta 4 – 5 gadīgu bērnu attīstība, runas un valodas attīstības uzdevumi pirmsskolā. Kā arī tika pētīts rotaļu un literāro darbu izmantošanas iespējas pedagoģiskajā darbībā vārdu krājumu bagātināšanā. Pētījuma empīriskajā daļā tika praktiski pārbaudīts, kā ar rotaļu un literāro darbu palīdzību tiek bagātināts 4 – 5 gadus vecu bērnu vārdu krājums. Bērni tika novērtēti pētījuma sākumā un pētījuma beigās pēc iepriekš izstrādātiem kritērijiem. Tika veikta pedagoģiskā izmēģinājuma darbība, kuras laikā tika izmantoti literārie darbi un rotaļas vārdu krājumu bagātināšanai. Rezultāti tika apkopoti pētījuma sākumā un beigās, lai secinātu vai pedagoģiskā izmēģinājuma darbība bijusi veiksmīga. Atslēgas vārdi: valoda, runa, uztvere, vārdu krājums, rotaļa, jautājumi. Kvalifikācijas darba apjoms: 44 lpp., 3 tabulas, 1 attēls, 1 pielikums, 39 izmantotā literatūra un avoti. Qualification work : Anita Deržinskaite Title of qualification work: Enriching the vocabulary of 4-5 year olds in the pedagogical process. Supervisor: Doc., Dr., paed. Dr. Inga Stangaine Aim of the qualification: to study theoretically and empirically the possibilities of enriching the vocabulary of 4-5 year old children in the pedagogical process in pre-school using games and literary works. The qualification work consists of two parts: theoretical and empirical. In the theoretical part of the research, the development of 4 - 5 year old children, the tasks of speech and language development in preschool were studied. As well as the possibilities of using games and literary works in pedagogical activity for vocabulary enrichment were studied. In the empirical part of the research it was practically verified how the vocabulary of 4 - 5 year old children is enriched with the help of games and literary works. Children were assessed at the beginning and at the end of the study according to pre-developed criteria. A pedagogical pilot activity was carried out using literary works and games for vocabulary enrichment. The results were summarised at the beginning and at the end of the study to conclude whether the pedagogical pilot was successful. Keywords: language, speech, perception, vocabulary, play, questions. Qualification work: 44 pages, 3 tables, 1 figure, 1 annex, 39 references and sources.