Pirkstiņrotaļas izmantošana adaptācijas sekmēšanai1.5-3 gadus veciem bērniem
Autor
Grudiņina, Oļesja
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Jofe-Bordjakovska, Alina
Datum
2025Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Kvalifikācijas darba mērķis ir teorētiski izpētīt un praktiski pārbaudīt 1.5-3 vecu bērnu adaptācijas veicināšanas iespējas, izmantojot pirkstiņrotaļas. Pētījums balstīts uz teorētisko literatūru, ietverot kvalitatīvus pētījumus ar nozares ekspertiem. Darbs sastāv no ievada, teorētiskās nodaļām, praktiskās daļas un secinājumiem. Pirmajā nodaļā- tika raksturots adaptācijas process, kā arī uzsvērta pirkstiņrotaļu nozīme veiksmīgas adaptācijas procesā. Tika arī sniegts 1.5-3 gadus vecu bērnu raksturojums. Otrajā nodaļā- tika veikts pētījums par pirkstiņrotaļu izmantošanu adaptācijas sekmēšanai 1.5-3 gadus veciem bērniem. Nodaļā tika aprakstīta pētījuma metodoloģija, veikta un aprakstīta bērnu novērošana sākumā un beigās. Tika arī aprakstītas pirkstiņrotaļas padagoģiskajā izmēģinājumā. Galvenie rezultāti atklāj, ka pirkstiņrotaļas rada mierinošu un drošu vidi, kas palīdz bērniem vieglāk pārvarēt adaptācijas perioda emocionālās grūtības. Skolotāja sirsnīgs kontakts un rotaļu pielagošana katra bērna individuālajām vajadzībām veicina uzticēšanos un emocionālo labsajūtu. Pirkstiņrotaļas un skaitāmpantiņi, kas saistīti ar ritmiskām kustībām un izteiksmīgu valodu, veicina bērnu runas attīstību un komunikācijas prasmes. Tās palīdz bērniem vieglāk sazināties ar citiem un veidot mijiedarbību grupā. Atslēgas vārdi: pirkstiņrotaļas, bērni, pedagoģiskais process, adaptācija, sekmēšana. The aim of the qualification work is to theoretcally investigate and practically test the possibilities of promoting adaptation of 1.5-3 years old children using finger toys. The study is based on theoretical literature, including qualitative research with experts in the field. The work consists of an introduction, theoretcal chapters, practical part and conclusions. In the first chapter, the adaptation process was described, as well as the importance of fingers toys in the successful adaptation process was emphasized. A description of 1.5-3 years old children was also provided. In the second chapter, a study was conducted on the use of finger toys to promote adaptation in 1.5-3 years old children. The chapter described the research methodology, conducted and described the observation of children at the beginning and end. Finger toys in the pedagogical trial were also described. The main results reveal that finger toys create a comforting and safe environment that helps children more easily overcome the emotional difficulties of the adaptation period. The theacher's warm contact and adaptation of games to the individual needs of each child promote trust and emotional well-being. Fingers plays and rhymes, which are associated whith rhythmic movements and expressive language, promote the development of children's speech and communication skills. They help children to communicate more easily whith others and interact in a group. Keywords: finger plays, children, pedagogical process, adaptation, promotion.