5-6 gadus vecu bērnu matemātisko prasmju veicināšana darbībās ar dabas materiāliem
Автор
Magone, Dagnija
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Vigule, Dagnija
Дата
2025Metadata
Показать полную информациюАннотации
Kvalifikācijas darba autore: Dagnija Magone Darba nosaukums: 5-6 gadus vecu bērnu matemātisko prasmju veicināšanam darbībās ar dabas materiāliem. Darba mērķis: Teorētiskajā un praktiskajā darbībā pētīt 5-6 gadus vecu bērnu matemātisko priekšstatu veidošanos darbībās ar dabas materiāliem. Darba teorētiskā daļā tika analizēta matemātikas pedagoģija, tās raksturojums un izmantojamās metodes. Tika pētīta un izskaidrota matemātisko prasmju attīstība 5-6 gadus veciem bērniem, un kā izmantojot dabas materiālus var sekmēt bērnu matemātiskās prasmes. Pētījuma uzdevumi: 1.Pētīt matemātisko priekšstatu jēdzienu skaidrojumu pedagogu un psihologu atziņās. 2.Pētīt metodes un paņēmienus 5-6 gadus vecu bērnu matemātisko prasmju veicināšanai izmantojot dabas materiālus. 3.Veikt praktisko pētījumu, apkopot pētījuma rezultātus un veikt secinājumus. Pētījuma mērķis bija izpētīt, kā 5-6 gadus vecu bērnu matemātiskās prasmes var veicināt, izmantojot dabas materiālus. Tika veikts empīriskais pētījums, izmantojot pedagoģiskā novērojuma un pedagoģiskās izmēģinājumu darbības metodes. Pētījuma ietvaros tika izvēlēti četri kritēriji, lai novērtētu 5-6 gadus vecu bērnu matemātisko prasmju attīstību, izmantojot dabas materiālus. Darba autore izstrādāja rotaļnodarbības, kas balstījās uz dabas materiālu izmantošanu matemātisko spēju attīstīšanai. Pētījuma sākumā tika veikta grupas bērnu matemātisko spēju novērtēšana, un dati tika fiksēti tabulā. Pēc tam autore veica pedagoģisko darbu, izstrādājot dažādas rotaļnodarbības, lai veicinātu bērnu aktivitātes ar dabas materiāliem. Pētījuma beigās tika veikta atkārtota bērnu matemātisko prasmju novērtēšana, un iegūtie dati tika fiksēti tabulā. Pētījuma noslēgumā tika analizēti iegūtie rezultāti un izdarīti secinājumi. Kvalifikācijas darba apjoms: 35 lapaspuses, 5 tabulas,16 attēli, 23 bibliogrāfiskās satura vienības. Atslēgas vārdi: matemātiskās prasmes, dabas materiāli, matemātiskās darbības, 5-6 gadus vecuma bērni, pirmsskola. Author of the thesis: Dagnija Magone Title of the thesis: Promoting Mathematical Skills in 5-6 Year children through activities with natural materials Objective of the thesis: To study the development of mathematical concepts in 5-6 year old children through activities with natural materials in both theoretical and practical contexts. In the theoretical part of the thesis, the field of mathematics pedagogy was analyzed, including its characteristics and the methods used. The development of mathematical skills in 5-6 year old children was studied and explained, as well as how the use of natural materials can enhance children's mathematical abilities. Research objectives: 1.To study the explanation of mathematical concepts in the views of educators and psychologists. 2.To explore methods and techniques for promoting mathematical skills in 5-6 year old children using natural materials. 3.To conduct practical research, gather the results, and draw conclusions. The aim of the study was to explore how the mathematical skills of 5-6-year-old children can be promoted by using natural materials. An empirical study was conducted using pedagogical observation and pedagogical trial methods. Within the framework of the study, four criteria were selected to assess the development of 5-6-year-old children's mathematical skills using natural materials. The author developed play-based lessons that focused on using natural materials to enhance mathematical abilities. At the beginning of the study, the children's mathematical skills were assessed, and the data was recorded in a table. Afterward, the author carried out pedagogical work, designing various activities to encourage children's engagement with natural materials. At the end of the study, a second assessment of the children's mathematical skills was conducted, and the collected data was recorded in a table. In conclusion, the results were analyzed, and conclusions were drawn. Volume of the thesis: 35 pages, 5 tables, 16 figures, 23 bibliographic references. Keywords: mathematical skills, natural materials, mathematical activities, 5-6 year old children, preschool.