Vārdu krājuma paplašināšanas iespējas rotaļnodarbībā pirmsskolas izglītības 1. posmā
Author
Birnbauma, Ieva
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Randoha, Antra
Date
2025Metadata
Show full item recordAbstract
Darba autore: Ieva Birnbauma. Darba nosaukums: Vārdu krājuma paplašināšanas iespējas rotaļnodarbībā pirmsskolas izglītības 1. posmā. Darba mērķis: teorētiksi izzināt un empīriski pētīt 1,5 - 2,5 gadus vecu bērnu vārdu krājuma paplašināsanas iespējas rotaļnodarbībā. Pētījuma saturs: darbu veido teorētiskā un praktiskā daļa. Teorētiskajā daļā ir aprakstītas bērnu valodas attīstības īpatnības pirmsskolas izglītības 1. posmā, meklējot atbildes ievērojamu ārvalstu un latviešu pedagogu, valodas pētnieku, psihologu un biologu teorētiskajos darbos. Darbā aplūkoti bērnu valodas attīstību ietekmējošie ģenētiskie un vides faktori. Dots pētāmā vecumposma bērnu attīstības raksturojums, kā arī apskatīta vārdu krājuma paplašināšanas metodoloģija un pielietojamās metodes vārdu krājuma paplašināšanā rotaļnodarbībā. Praktiskajā darba daļā ir aprakstīta pētījuma bāze, pētījuma norise (izmēģinājuma darbība vārdu krājuma paplašināšanā), tabulās atspoguļoti un salīdzināti rezultāti pirms un pēc pedagoģiskās izmēģinājuma darbības, interpretēti rezultāti. Pēc iegūtajiem rezultātiem izdarīti secinājumi, ka rotaļnodarbībā pirmsskolas izglītības pedagoģiskajā procesā ir iespējams paplašināt 1,5 - 2,5 gadus vecu bērnu vārdu krājumu, ja regulāri īsteno mācību procesu, kurā tiek attīstītas sekojošas lietas. Pirmkārt, veicināta bērna runas aparāta attīstība un pilnveide, rotaļnodarbībās iekļaujot dažādus logoritmiskos vingrinājumus tostarp pirkstu rotaļas. Otrkārt, trenēta bērna dzirdes uzmanība, mācoties, izšķirt dažādas skaņas un to avotus. Treškārt, veicināta darbošanās ar priekšmetiem, attīstot pirkstu sīko motoriku un sensorās maņas. Ceturtkārt, priekšmetu vērojuma kā metodes izmantošana vārdu krājuma paplašināšanā. Kā arī literāro darbu (pasaku, dziesmu), rotaļu, didaktisko spēļu iekļaušana rotaļnodarbībās. Nepārtrauktas komunikācijas starp bērnu un pieaugušo nodrošināšanā, verbalizējot it visu, lai bērns dzirdētu pēc iespējas vairāk gramatiski pareizu valodu. Darbs sastāv no 53. lpp., tai skaitā 3 tabulām, 25 bibliogrāfiskajān vienībām. Atslēgas vārdi: vārdu krājums, valodas attīstība, runa, rotaļnodarbība. Author of the work: Ieva Birnbauma. Title of the work: Opportunities for Expanding Vocabulary in Play Activities during the First Stage of Preschool Education. The aim of the work: to theoretically investigate and empirically explore the possibilities for enhancing the vocabulary of children aged 1.5 to 2.5 years in play activities. Content of the research: The work comprises theoretical and practical parts. The theoretical part describes the characteristics of language development in children at the first stage of preschool education, seeking answers in the significant theoretical works of foreign and Latvian educators, language researchers, psychologists, and biologists. The work examines the genetic and environmental factors influencing children's language development. It provides a characterization of the development of children in the specified age group and discusses the methodology for expanding vocabulary and the methods applicable for vocabulary extension in play activities. The practical part of the work describes the research base, the course of the study (trial activities for vocabulary enhancement), and presents results in tables, comparing outcomes before and after pedagogical trial activities, and interpreting the results. Based on the obtained results, conclusions were made that in the pedagogical process of preschool education, it is possible to expand the vocabulary of children aged 1.5 to 2.5 years if a learning process is regularly implemented that develops the following: Firstly, the development and enhancement of the child's speech apparatus, incorporating various logorhythmic exercises including finger play in play activities. Secondly, training the child's auditory attention to distinguish between different sounds and their sources. Thirdly, promoting interaction with objects to develop fine motor skills and sensory perceptions. Fourthly, using object observation as a method for vocabulary enhancement. Additionally, incorporating literary works (fairy tales, songs), games, and didactic play into play activities. Continuous communication between the child and the adult is ensured by verbalizing everything, so that the child hears as much grammatically correct language as possible. The work consists of 53 pages, including 3 tables, 25 bibliographic entries. Keywords: vocabulary, language development, speech, play activity.