Higiēnas prasmju veicināšana 2.vecumposma bērniem pirmsskolā
Author
Vērdiņa, Veronika
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Puķīte, Margarita
Date
2025Metadata
Show full item recordAbstract
Šī pētījuma mērķis ir izpētīt higiēnas prasmju veicināšanas pasākumus 2. vecumposma bērniem (vecumā no 3 līdz 5 gadiem) pirmsskolas izglītības iestādēs. Darbā ir aplūkoti higiēnas jēdziens, tā nozīme bērnu attīstībā, higiēnas prasmes un to attīstības posmi, kā arī praktiskās mācīšanas metodes un pedagoģiskie principi, kas veicina bērnu higiēnas iemaņu apguvi. Pētījuma ietvaros tika veikta empīriskā analīze, kurā 20 bērni tika novēroti un vērtēti higiēnas prasmju apguvē pirms un pēc speciāli izstrādātas 4 nedēļu programmas. Par higiēnu un tās nozīmi ir skaidri redzams, ka bērni, kuri apgūst higiēnas prakses agrīnā vecumā, ir mazāk uzņēmīgi pret infekcijām un slimībām. Pētījuma rezultāti parādīja, ka pēc programmas īstenošanas bērnu izpratne par higiēnu un praktiskās prasmes, piemēram, roku mazgāšana un zobu tīrīšana, uzlabojās. Bērni guva ne tikai teorētiskas zināšanas, bet arī praktiskas iemaņas, kas palīdzēja attīstīt viņu sociālās, emocionālās un kognitīvās spējas. Papildus tam, tika veikta vecāku anketēšana, lai noskaidrotu viņu viedokli par bērnu higiēnas paradumiem mājās un nepieciešamajām aktivitātēm higiēnas prasmju uzlabošanai. Rezultāti liecina par to, ka vecāki ir gatavi atbalstīt bērnu higiēnas izglītību un ir ieinteresēti saņemt papildu informāciju un resursus. Pētījums apstiprina, ka higiēnas prasmju veicināšana ir nozīmīga bērnu attīstības sastāvdaļa, kas prasa aktīvu pedagogus un iesaistīšanos no vecāku puses. Ieteikumi iekļauj radošu un interaktīvu pieeju bērnu higiēnas paradumu uzlabošanai praksē, kā arī programmu struktūras pielāgošanu bērnu individuālajām vajadzībām, lai veicinātu bērna dzīvē paliekošus higiēnas ieradumus. The aim of this study is to investigate hygiene promotion activities for children in pre-school education for children in age 2 (3-5 years). The paper examines the concept of hygiene, its importance for children's development, hygiene skills and their developmental stages, as well as practical teaching methods and pedagogical principles that promote children's acquisition of hygiene skills. The study involved an empirical analysis in which 20 children were observed and evaluated in the acquisition of hygiene skills before and after a specially designed 4-week program. On hygiene and its importance, it is clear that children who learn hygiene practices at an early age are less susceptible to infections and diseases. The results showed that children's understanding of hygiene and practical skills such as hand washing and tooth brushing improved after the program. Children gained not only theoretical knowledge but also practical skills that helped to develop their social, emotional and cognitive abilities. In addition, a questionnaire was administered to parents to find out their opinion on their children's hygiene habits at home and the activities needed to improve their hygiene skills. The results show that parents are willing to support hygiene education for their children and are interested in receiving additional information and resources. The study confirms that promoting hygiene skills is an important part of children's development and requires active teaching and parental involvement. Recommendations include creative and interactive approaches to improving children's hygiene habits in practice, as well as adapting the structure of program to children's individual needs in order to promote long term hygiene habits.