Vecākā pirmskolas vecumposma bērnu emociju atpazīšanas un emociju regulēšanas attīstīšana pasaku iepazīšanas procesā
Author
Rozīte, Jūlija
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Kricka, Ilze
Date
2024Metadata
Show full item recordAbstract
Darba autors: Jūlija Rozīte Darba nosaukums: Vecākā pirmskolas vecumposma bērnu emociju atpazīšanas un emociju regulēšanas attīstīšana pasaku iepazīšanas procesā. Darba mērķis: Teorētiski pamatot un praksē pārbaudīt pasaku izmantošanu pirmsskolas vecākā vecumposma bērnu prasmei atpazīt un regulēt emocijas. Pētījuma saturs: Darbs sastāvs no divām daļām – teorētiskā analīze un empīriska daļa. Darba ietvaros tika analizēta zinātnieku un psihologu teorētiskā literatūra par emociju jēdzienu, sociāli emocionālo intelektu, pirmsskolas vecuma bērnu emocionālo attīstību, kā arī psihologu, pasaku pētnieku un terapeitu literatūra par pasaku nozīmi bērnu emociju atpazīšanas un regulēšanas attīstībā. Empīriskas daļas ietvaros tika veikta bērnu vērtēšana pirms un pēc metodikas izmēģinājuma, aprakstīts metodiskais nodarbību plāns, izmēģināts ar pirmsskolas vecākā vecumposma bērniem. Empīriskas daļas pētījuma rezultāti un secinājumi ir apkopoti, balstoties uz bērnu darbības novērojumiem. Darba gaitā tiek atbildēts uz jautājumu: “Kā pasaku izmantošana sekmē emociju atpazīšanu un paškontroli?”. Rezultātu apraksts: Pamatojoties uz pētījumā iegūtajiem rezultātiem izriet, ka emociju atpazīšanas un regulēšanas sekmēšana pirmsskolas pedagoģiskajā procesā ir īstenojama, izmantojot pasakas, kas paredz emociju atpazīšanas un regulēšanas kompetences attīstību, tām pielāgojot attiecīgo sižetu, reflektējot par dzirdēto un nostiprinot iegūtās zināšanas caur radošo darbību, tomēr lai panāktu efektīvākus rezultātus šādai darbībai jābūt ilgstošākai. Lai maksimāli objektīvi novērtēt bērnu emociju atpazīšanās un regulēšanas prasmju attīstību nepieciešama ilgstošāka darbošanās ar bērniem, kā arī lielāk pētāmo bērnu skaits. Metodikas izmēģinājums tika veikts 4 nedēļu garumā, kas ir ļoti īss laiks objektīvākai rezultātu analīzei, tāpēc tiek secināts, ka pētījuma mērķis ir daļēji sasniegts. Pētījuma darba lapaspušu skaits: 32 Tabulu skaits: 8 Attēlu skaits: 1 Bibliogrāfiskā saraksta vienību skaits: 31 Pielikumu skaits: 7 Author of the work: Julija Rozite Title of work: Emotion Recognition and Regulation Development of Older Preschool Age Children in the Process of Familiarization with Fairy Tales. The aim of the work: To analyse theoretically the meaning of fairy tales and integrate practically the elements of fairy tales in the lessons of older age preschool children with the aim of promoting the development of recognition and regulation of emotions. Research content: The work consists of two parts – theoretical analysis and empirical part. Within the framework of the work, the theoretical literature of scientists and psychologists on the concept of emotions, socio-emotional intelligence, emotional development of preschool children, as well as the literature of psychologists, fairy tale researchers and therapists on the importance of fairy tales in the development of children’s emotion recognition and regulation, has been analysed. As part of the empirical part, a methodical lesson plan has been created and tested with preschool age children. The conclusions of the empirical part have been summarized based on observations of children's activities. In the course of the work, the question “How does the use of fairy tales contribute to the recognition of emotions and self-control?” has been answered. Description of results: After the trial of methodical lessons, children gained a deeper understanding of basic emotions and the possibilities of emotion regulation. If necessary, day-to-day referring to the content of the lessons teachers can refresh the knowledge of recognizing and regulating emotions in children's memory. Number of pages of the research work: 32 Number of tables: 8 Number of images: 1 Number of items in the bibliographic list: 31 Number of attachments: 7