• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • Latviešu 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Pirkstu sīkās motorikas attīstības sekmēšana vēršanas prasmju apguvē tehnoloģiju jomā pirmsskolā 1.vecumposmā

Thumbnail
View/Open
299-98739-Laure_Aelita_la21042.pdf (2.284Mb)
Author
Laure, Aelita
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Urdziņa-Deruma, Māra
Date
2024
Metadata
Show full item record
Abstract
Pētījuma mērķis: teorētiski un praktiski izpētīt pirkstu sīkā motorikas sekmēšanas iespējas 1,5 – 3 gadus veciem bērniem pirmsskolas darbā tehnikā vēršana. Pētījuma jautājums: Vai tiks sekmēta 1,5- 3 gadus vecu bērnu pirkstu sīkās motorikas attīstība tehnoloģiju jomā, ja tiks izmantota vēršanas tehnika? Pētījumā izmantotas metodes: teorētiskās literatūras analīze, pedagoģiskā novērošana, bērnu darbību analīze, aprakstošā statistikas metode. Pirmajā daļā analizēta: 1,5 – 3 gadu vecu bērnu attīstības raksturojums, pirkstu sīkās motorikas raksturojums, pirkstu sīkās motorikas attīstības nozīme, pirkstu sīkās motorikas attīstības veidi, pirkstu sīkās motorikas attīstība tehnoloģiju mācību jomā, pirkstu sīkās motorikas attīstības veicināšana tehnoloģijas jomā, vēršana. Otrajā daļā analizēts: darba autores veidotās didaktiskās spēles pirkstu sīkās motorikas attīstīšanai vēršanā, kritēriji par 1,5 – 3 gadus vecu bērnu pirkstu sīkās motorikas attīstības vērtēšanas vēršanā, iegūto rezultātu analīze. Kvalifikācijas darbs izstrādāts uz 43 lapām, ievietoti 8 attēli, 3 tabulas, 2 pielikumi un 29 izmantotie literatūras avoti.
 
The aim of the study: to theoretically and practically investigate the possibilities of promoting the fine motor skills of the fingers for 1.5-3 year old children in preschool work in the technique of turning. Research question: Will the development of the fine motor skills of the fingers of 1.5-3-year-old children be promoted in the field of technology if the turning technique is used? Methods used in the research: analysis of theoretical literature, pedagogical observation, analysis of children's activities, descriptive statistics method. The first part analyzes: characteristics of the development of 1.5-3-year-old children, characteristics of fine motor skills of the fingers, the importance of the development of fine motor skills of the fingers, types of fine motor development of the fingers, development of fine motor skills of the fingers in the field of technology learning, promotion of the development of fine motor skills of the fingers in the field of technology, turning. The second part analysed: didactic games created by the author of the work for developing the fine motor skills of the fingers in turning, criteria for evaluating the development of the fine motor skills of the fingers of 1.5-3-year-old children in turning, analysis of the obtained results The qualification work is developed on 43 pages, 8 pictures, 3 tables, 2 appendices and 29 used literature sources are placed.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/68848
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV